04 شهريور 1399 - 13:26

حمایت از کارکنان شرکت‌ها با تسهیلات قرض‌الحسنه

بانک مهر ایران در چارچوب طرح‌های مختلف تسهیلاتی سعی کرده از شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف حمایت کرده و در جهت بهبود معیشت کارکنان آن‌ها گام بردارد.
کد خبر : ۱۱۷۴۲۵
لوگوی جدید

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک مهر ایران، این بانک از ابتدای تأسیس تا کنون بیش از هفت میلیون و ۷۰۰هزار فقره تسهیلات پرداخت کرده که نزدیک به ۶۰ درصد آن در حمایت از بخش تولد و در راستای کارآفرینی و اشتغال‌زایی بوده است. اهمیت حمایت از بخش تولید در سیاست‌های کلان کشور را می توان از انتخاب شعار سال‌های اخیر از سوی مقام معظم رهبری متوجه شد. ایشان سال گذشته را «رونق تولید» و سال جاری را «جهش تولید» نامیدند.


دولت نیز سعی کرده در قالب طرح‌های مختلف حمایت از تولیدکنندگان را در دستور کار قرار دهد. از این جمله می‌توان به حمایت‌هایی اشاره کرد که در هنگام شیوع کرونا از مشاغل مختلف انجام شد و ادامه دارد.


بانک مهر ایران به‌عنوان بزرگترین بانک قرض‌الحسنه کشور سعی کرده سیاستی راهبردی را در این رابطه پیش گیرد و پرداخت تسهیلات بانک حتی در شرایط شیوع بیماری کرونا و امهال سه ماهه اقساط نیز متوقف نشد؛ به‌طوری که در پنج ماهه نخست سال جاری این بانک نزدیک به یک میلیون فقره تسهیلات پرداخت کرده که بخش عمده‌ای از آن نیز در راستای حمایت از تولیدکنندگان و کارکنان شرکت‌ها بوده است.


ضرورت حمایت از صنایع کوچک و متوسط


آمار اعلام شده توسط سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، نزدیک به ۴۶ هزار واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به بهره‌برداری رسیده است. کارگاه‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی اکثراً از جنس صنایع کوچک و زودبازده هستند و در این شرایط همواره با دغدغه‌های گوناگونی در سه حوزه تأمین مالی برای تهیه تجهیزات و امکانات تولید، تأمین و گسترش بازارهای توزیع و فروش و همچنین بهبود معیشت کارکنان و هزینه‌های حقوق و دستمزد مواجهند.


خدمات، طرح‌های تسهیلاتی و سبد محصولات بانک مهر ایران در این برهه از زمان و با توجه به شرایط اقتصادی کشور می‌تواند به این بنگاه‌ها کمک کند. از طرفی وضعیت مالی اشخاص حقیقی در شرایط کنونی اقتصاد به‌گونه‌ای است که با توجه به کاهش قدرت سپرده‌گذاری و پس‌انداز آن‌ها، شرایط را به‌صورتی رقم زده که نیاز است راهکار دیگری برای ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه به این افراد در نظر گرفته شود. بانک مهر ایران در این رابطه راهکارهای مختلفی را پیش روی بنگاه‌های تولیدی قرار داده است.


تامین مالی برای تهیه تجهیزات و امکانات تولید


با توجه به مقیاس بنگاه‌های تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی، تأمین مالی برای تهیه ملزومات تولید با مشکلات عدیده‌ای ممکن است مواجه باشد. بعضاً تجهیزات این کارگاه‌ها توسط برخی از اعضای مؤثرتر تهیه و تأمین می‌شود. برای مثال در کارگاه‌های خیاطی استخدام چرخکار ماهر به‌همراه چرخ صنعتی صورت می‌گیرد و... . بانک مهر ایران می‌تواند با هم‌افزایی این کارگاه‌ها از طریق طرح‌های متنوع، به‌ویژه طرح اعتبار در حساب جاری به تهیه و تدمین این ملزومات با پرداخت وام قرض‌الحسنه کمک کند. طرح تسهیلاتی اعتبار در حساب جاری از محل منابع بانک پرداخت می‌شود و منابع مالی این دسته از کارگاه‌ها را درگیر نمی‌کند.


تأمین و گسترش بازارهای توزیع و فروش


طرح‌های حمایتی بانک مهر ایران از تولید کالای داخلی و تسهیلاتی که برای این حوزه در نظر گرفته شده نیز می‌تواند در مرحله مهم بعدی به کمک این کارگاه‌ها و بنگاه‌های تولیدی آمده و بازار مناسبی برای توزیع و عرضه محصولات تولید شده در این مجموعه‌ها ایجاد کند. کارگاه‌های تولیدی و صنایع کوچک و زودبازده می‌توانند با ایجاد امتیاز تسهیلات برای خرید محصولات خود مشتریان را به خرید محصولات شرکت ترغیب کند.


بهبود معیشت کارکنان و پرداخت هزینه‌های حقوق و دستمزد


اندازه بیشتر کارگاه‌های صنعتی و بنگاه‌های زودبازده مستقر در شهرک‌های صنعتی به‌گونه‌ای است که همواره دغدغه کاهش هزینه‌های سربار و کارکنان به منظور کمک به پیشبرد روند تولید حتی در پایین‌ترین سطح ممکن تا زمان برون‌رفت از این شرایط اقتصادی یکی از مشکلات مدیریت به حساب می‌آید.


این کارگاه‌ها مجبورند برای کاهش هزینه‌های خود، کارگران مازاد را تعدیل کنند که این کار مشکلات اجتماعی و اقتصادی را همراه دارد. از طرفی همواره باید نگران باشند شاید افراد متخصص و ماهرتر با پیشنهادات اغواکننده سایر بنگاه‌های مشابه به سمت آن‌ها کشیده شوند و خط تولید شرکت با مشکلاتی مواجه شود. بانک مهر ایران می‌تواند با پرداخت تسهیلات حمایتی و مساعدت‌های مالی به افزایش انگیزه، بهبود معیشت کارکنان کمک شود.


طرح پرداخت تسهیلات از طریق اعتبار در حساب جاری


در این طرح به هیچ وجه منابع شرکت برای پرداخت وام در حوزه‌های کارکنان درگیر نمی‌شود و تمام تسهیلات پرداخت شده از محل امتیاز ایجاد شده در حساب جاری می‌باشد. این طرح یک امتیاز ویژه به کارگاه‌های تولیدی و بنگاه‌های صنعتی می‌دهد و بر اساس این امکان، آن‌ها می‌توانند علاوه بر انجام عملیات‌های مالی خود از طریق حساب جاری بانک مهر ایران به کارگران و کارمندان خود تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت کنند.


انتقال حساب حقوق کارکنان به بانک مهر ایران


پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان به شرطی که رسوب حساب آن‌ها در حساب سپرده بانک متمرکز شود و از کارت‌های نقدی بانک عملیات مالی انجام دهند باعث می‌شود هر یک از کارکنان بتواند تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت کند. این تسهیلات می‌تواند با ضمانت از سوی بنگاه، هر ساله به‌صورت گروهی در یک روز مشخص به‌عنوان وام مساعده حقوق در فروردین ماه هر سال به حساب کارکنان واریز شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر