19 شهريور 1399 - 08:29

بررسی طرح اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری - صنعتی

رییس فراکسیون مناطق آزاد تجاری مجلس از بررسی طرح "اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری - صنعتی" در فراکسیون متبوعش خبر داد.
کد خبر : ۱۱۷۷۵۳
مناطق ازاد

به گزارش ایبِنا به نقل از خبرگزاری خانه ملت، معصومه پاشایی بهرام رییس فراکسیون مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی در تشریح نخستین نشست فراکسیون متبوعش، به حضور دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، رییس کل گمرک، معاونت اقتصادی وزیر اقتصاد و داراریی و مدیران مناطق آزاد در این جلسه اشاره کرد.


نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بررسی وضعیت ثبت سفارش‌ها در مناطق آزاد نخستین دستور کار فراکسیون بود، افزود: براساس نامه دفتر حقوقی رییس‌جمهور، واردات کالا در مناطق آزاد نیازی به ثبت سفارش‌ ندارد، اما در حال حاضر به دلیل برخی محدودیت‌های ارزی ثبت سفارش برای واردات کالا در مناطق آزاد الزامی است؛ بنابراین مقرر شد گمرک و وزرات اقتصاد تدابیر لازم برای رفع این مشکل را پیش‌بینی کنند.


ورود کالا به مناطق آزاد محدودیت ندارد


عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه براساس قانون ورود کالا به مناطق آزاد محدودیت ندارد، اما خروج آن مشمول قوانین گمرکی می‌شود اضافه کرد: در حال حاضر گمرک به جای استقرار خارج از منطقه آزاد و ممانعت از خروج کالا از این مناطق، در منطقه آزاد مستقر شده و از ورود کالا به این مناطق جلوگیری می‌کند.


وی بررسی ضرورت معافیت‌های مالیاتی برای مناطق آزاد را دومین دستور کار فراکسیون متبوعش برشمرد و اضافه کرد: تمام نمایندگان حاضر در جلسه بر افزایش مشوق‌ها به ویژه معافیت‌های مالیاتی در مناطق آزاد تاکید کردند زیرا در حال حاضر این معافیت‌ها در ایران ۲۰ ساله است در حالی‌ که در مناطق آزاد همسایگانی مانند ترکیه ۹۰ ساله است که این امر موجب تشویق سرمایه‌گذار ایرانی به سرمایه‌گذاری در کشورهای همسایه می‌شود.


معافیت‌های مالیاتی انگیزه سرمایه‌گذاران برای فعالیت در مناطق آزاد را افزایش می‌دهد


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است باید با در نظر گرفتن مشوق‌هایی خاص مانند معافیت‌های مالیاتی انگیزه سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد را افزایش داد. پاشایی با بیان اینکه بررسی طرح "اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی مصوب سال ۱۳۷۲" دستور کار دیگر فراکسیون متبوعش بود، ادامه داد: تمام بندهای این طرح بررسی شد؛ اگرچه حرف و حدیث‌های بسیاری مبنی بر اینکه در این طرح معافیت مالیاتی مناطق آزاد حذف شده، مطرح است، در این جلسه مشخص شد مالیات و عوارض مالیات بر ارزش افزوده اخذ شده باید به این مناطق مسترد شود که برای تضمین اجرایی کردن آن مقرر شد عبارت "در صورت عدم بازگشت دخل و تصرف در اموال عمومی محسوب می‌شود" به طرح افزوده شود.


مناطق آزاد بهترین راه مبارزه با فقر و محرومیت‌زدایی


این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه مناطق جدیدی که مقرر است به مناطق آزاد کشور افزوده شود، محروم هستند، ادامه داد: تاسیس مناطق آزاد می‌تواند بهترین راه مبارزه با فقر و محرومیت‌زدایی باشد.


رییس فراکسیون مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه تاسیس مناطق آزاد با بند ۱۱ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی همخوانی دارد، افزود: اگر قوانین مربوط به مناطق آزاد اصلاح شود، این مناطق دروازه‌ای برای توسعه مبادلات با همسایگان است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر