تنگنای بانک مرکزی ترکیه در بحبوحه افت بی‌سابقه ارزش لیر

لیر ترکیه با ادامه روند افت ارزش خود امروز (سه‌شنبه) به پایین‌ترین سطح رسید و این در حالی است که سرمایه‌گذاران در حال سبک سنگین کردن توانایی بانک مرکزی این کشور برای ریشه‌کن کردن این تنزل هستند.
کد خبر : ۱۱۸۱۰۶
لیر

به گزارش ایبِنا از رویترز، لیر ترکیه در ۱۴ روز از ۱۶ روز اخیر افت داشته و هم اکنون هر دلار به قیمت ۷.۶۴۸ لیر معامله می‌شود؛ این رقم پایین‌ترین سطح به ثبت رسیده ارزش ارز ترکیه است. لیر ترکیه در سال جاری ۲۲درصد از ارزش خود را از دست داده و در میان بدترین ایفاگران جهان قرار گرفته است.


در حالی که بیشتر اقتصاددانان شرکت کننده در نظرسنجی رویترز انتظار ندارند که بانک مرکزی ترکیه در نشست هفته جاری نرخ بهره را افزایش دهد، آنها پیش بینی می کنند که این نهاد از طریق اقدامات پنهانی عرضه پول در بازار را تحدید کند.


چندین تحلیل گر انتظار دارند که این بانک کران بالای کریدور نرخ بهره خود را افزایش دهد؛ این کران در حال حاضر ۱۱.۲۵درصد است. اما «پیوتر ماتیس» تحلیلگر ارشد بازارهای نوظهور در رابوبانک می‌گوید: بانک مرکزی ترکیه برای بهبود وجهه اعتباری خود باید تعهد بالای خود را در راستای انجام هرگونه فعالیت حمایتی از لیر نشان دهد تا از این طریق خطر تورم و بی ثباتی مالی را بکاهد.


در حالی که نرخ بهره در حال حاضر ۸.۲۵درصد است، اقدامات پشت پرده متوسط هزینه تامین بودجه را به ۱۰.۶۱درصد رسانده است؛ این رقم در ماه جولای ۷.۳۴درصد بود. لیر در اواخر جولای تحت فشار تازه ای قرار گرفت که بخشی از آن به دلیل اتخاذ تدابیر تسهیلی بود که در سال گذشته نرخ بهره واقعی را عمیقا منفی نگه داشت. ماتیس در ادامه اضافه کرد که یک ارز باثبات می‌تواند شرکت‌های خارجی را مجاب کند تا تولیدات خود را از آسیا به ترکیه منتقل کنند؛ منطقه‌ای که به مشتریان اروپایی نزدیک‌تر است.


بانک مرکزی ترکیه نسبت به تحددی رشد اقتصادی بی‌تمایل است آن هم در برهه ای که اقتصاد این کشور در حال احیا از رکود تقریبا ۱۰ درصدی رخ داده در سه ماهه دوم ناشی از پاندمی کرونا است. این نهاد همچنین انتظار دارد که نرخ تورم کاهش یابد هرچند افزایش قیمت‌ها همچنان دورقمی باقی مانده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر