12 مهر 1399 - 11:05
در گفتگو با ایبِنا عنوان شد؛

تلاش بانک مرکزی برای تعامل بیشتر با صادرکنندگان

نایب رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران گفت: جلسه اخیر رییس کل بانک مرکزی با صادرکنندکان جلسه بسیار خوبی بود و به هر حال با بیان مسائل و مشکلات دوطرف به درک و تفاهم متقابل رسیدند. 
کد خبر : ۱۱۸۳۵۸
هاله حامدی فر

به گزارش ایبِنا، بی شک همه از وضعیت اقتصاد و چالش ها و دغدغه های کشور آگاه هستیم و می دانیم که یکی از مهم ترین مشکلات کنونی ایران کبود منابع ارزی است. منابعی که در حال حاضر عمدتا به دست صادرکنندگان خوشنام و اصیل ایران انجام می شود و به همین دلیل است که نباید مانعی بر سر این آب باریکه اقتصاد قرار داد.


چندی پیش در جلسه ای رییس‌کل بانک مرکزی و نمایندگان بخش خصوصی در محورهای مختلفی به تفاهم رسیدند که می تواند بارقه امیدی برای فعلان اقتصادی کشور باشد. براساس مذاکرات انجام شده مقرر شد ارزش پایه صادراتی براساس توافق اتاق ایران، گمرک و بانک‌مرکزی تعدیل شود.


مورد بعدی اینکه قرار شد برای بازگشت ارز حاصل از صادرات بخش کشاورزی تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته شود و در مورد دیگر تفاهم شد که برای صادرات به کشورهای منطقه مثل عراق، افغانستان که مبادله با آنها با دلار نیست، شرایط خاصی در نظر گرفته شود.


نایب رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران به عنوان یکی از افراد حاضر در جلسه در اینباره اظهار کرد: جلسه رییس کل بانک مرکزی با صادرکنندکان جلسه بسیار خوبی بود و هرچند برای برخی مسائل راه حلی پیدا نشد اما به هر حال با بیان مسائل و مشکلات دوطرف به درک و تفاهم متقابل رسیدند. هاله حامدی فر در گفتگو با ایبِنا تصریح کرد: درباره صادرات به ویژه در حوزه دارو بانک مرکزی این قول را به ما داد که مساعدت های خاصی را انجام دهد تا صادرات متوقف نشود.


وی ادامه داد: یکی از مباحث عنوان شده در آن جلسه زمان بازگشت ارز حاصل از صادرات بود که ما اعلام کردیم تحقق این امر در ۴ ماه که مدنظر بانک مرکزی است امکان پذیر نیست و قرار شد به وزارت صمت نامه بزنیم و این وزارتخانه هم به بانک مرکزی اعلام کند که این مدت زمان طولانی تر شود.


این صادکننده و کارآفرین نمونه کشور، ادامه داد: مورد توافق شده بعدی درباره واردات عبور موقت به منظور صادرات بود که مقرر شد با ارسال قراردادها این افراد مشمول بازگشت ارز صادراتی نشوند.


حامدی فر همچنین معتقد است: وقتی به عنوان فعال اقتصادی در این کشور زندگی می کنیم، با شرایط اقتصاد و تحریم کشور را آشنا هستیم و می دانیم که منابع بانک مرکزی محدود است و دولت و بانک مرکزی هم تحت فشار هستند. این در حالی است که در حقیقت به نوعی فقط ارز صادرات غیرنفتی است که نیاز ارزی کشور را تامین می کند؛ اما واقعیت این است که دانستن ما دلیل بر این نمی شود که درخواست و توقعی نداشته باشیم چرا که ما سیاستگذار کلان نیستیم بلکه یک فعال اقتصادی هستیم که عمده ادعای ما مدیریت بنگاه خودمان است؛ اما افرادی که مدیریت اقتصادی کشور را به دست گرفته اند دیدگاه کلانی دارند و منابع و مشکلات را نیز در کنار هم می بینند؛ بنابراین باید مدیریتی برقرار باشد که همین صادرات کنونی که آب باریکه تامین ارز کشور را برعهده دارد متوقف نشود.


به گفته وی، سیاست های تنبیهی که گاهی اواقات برای سوءاستفاده کنندگان تعیین می کنیم و هیچگاه هم نمی توانیم سوءاستفاده گران را با آن تنبیه کنیم، نباید باعث شود مسیر فعالان اقتصادی و صادرکنندگان واقعی را ناهموار کنیم.


نایب رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: مشکل عمده ما به عنوان تولیدکننده در تخصیص ارز است که بیشتر اوقات با خلل مواجه است. به هر حال ما تولیدکننده داروهای خاص هستیم و اگر این تولیدات را انجام ندهیم میزان ارزی که برای تامین باید صرف واردات این محصولات شود، کمرشکن خواهد بود. محاسبات ما در سال ۹۸ نشان می دهد که گروه دارویی ما موفق به صرفه جویی ارزی ۱.۴ میلیارد دلاری شده بود. بنابراین تولیدکنندگان را برای کمبود ارز هم که شده باید سرپا نگه داریم. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر