21 مهر 1399 - 12:39
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد:

تاثیر منفی تحریم‌ها بر افت ارزش ریال

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تحریم‌ها را در افت ارزش پول ملی موثر دانست و خواستار استقلال بانک مرکزی برای مدیریت شرایط حاضر شد.
کد خبر : ۱۱۸۴۶۴
غنی

سیدغنی نظری خانقاه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره اقداماتی که منجر به کاهش ارزش پول ملی می‌شود، گفت: روندی که در خصوص کاهش ارزش پول ملی رخ داده، صورت خوشی ندارد. بدون تردید بانک مرکزی و نظام بودجه‌ریزی کشور در محافظت از پول ملی بسیار نقش دارند و نباید از آنها غافل ماند. به این معنا، چنانچه نظام بودجه ریزی کشور دارای روحیه تورم‌زایی باشد، بانک مرکزی باید از راه‌هایی که در اختیار دارد، گردش پول ملی را به جریان اندازد.


این عضو کمیسیون اقتصادی در این خصوص یادآور شد: نباید فراموش کرد که بحث تحریم‌ها و ایجاد خلل در واردات، صادرات و پول‌هایی که حق کشور بوده و برخی کشورها به بهانه‌های مختلف و واهی از پرداخت‌شان سر باز زدند، موثر هستند و منصفانه نیست که به سادگی از کنارشان عبور کنیم.


وی در این رابطه اظهار داشت: زمانی که دلار وارد کشور نمی‌شود، ارزش بسیاری از کالاها بالا می‌رود. مانند اتفاقی که درباره مسکن افتاد. شاهد هستیم که هر روز بر بهای مسکن اضافه می‌شود، یعنی با وجود آنکه تقاضا زیاد است، اما عرضه کم شده، بنابراین قیمت بالا می‌رود. علاوه بر اینها باید این نکته را هم افزود، از آنجا که متاسفانه دلار یک پول معیار در جهان شناخته شده هر قدر ارزش آن بالا می‌رود، توان پول‌های کشورهایی مانند ایران پایین می‌آید.


این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرد: بحث تبادل پولی با کشورهایی نظیر روسیه یا چین هم می‌تواند تاثیرگذار باشد.

برچسب ها: بانک مرکزی مجلس
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر