13 مهر 1399 - 14:14

دولت ترامپ شیوه‌های تجارت ویتنام را زیر نظر گرفت!

دولت ترامپ، تحقیق در مورد شیوه‌های تجارت ویتنام به عنوان یکی از بزرگترین شرکای تجاری خود را آغاز کرد.
کد خبر : ۱۱۸۵۰۱
ویتنام

به گزارش ایبِنا به نقل از راشاتودی، دولت ترامپ با استفاده از همان قانونی که به ایالات متحده اجازه می دهد تعرفه هایی را برای واردات به ارزش میلیاردها دلار برای چین اعمال کند، تحقیق در مورد شیوه های تجارت یکی از بزرگترین شرکای تجاری خود یعنی ویتنام را آغاز کرد.


این تحقیق، به دستور رییس جمهور دونالد ترامپ آغاز شده و اواخر روز جمعه توسط دفتر نماینده تجارت ایالات متحده اعلام شده، روی دو موضوع تمرکز دارد. اولین مورد این است که آیا ویتنام عمدا ارز خود، دانگ را کم ارزش می کند؟ بنابراین محصولات خود را در خارج از کشور ارزان تر می کند و به تجارت ایالات متحده آسیب می رساند.


رابرت لایتهایزر، نماینده تجارت ایالات متحده، به نقل از رسانه ها، گفت: "اقدامات ارزی غیر منصفانه می تواند به کارگران و کسب و کار آمریکایی آس که با محصولات ویتنامی رقابت می کنند آسیب برساند به طوری که ممکن است قیمت ساختگی پایین تری داشته باشد.


همچنین واشنگتن خواستار بررسی واردات ویتنام از برداشت یا معامله چوب غیرقانونی است، که به گفته وی "به محیط زیست آسیب می رساند و برای کارگران و مشاغل آمریکایی غیر منصفانه است."


این تحقیق بر اساس بند ۳۰۱ قانون تجارت ۱۹۷۴ استوار است - همان ماده ای که دولت ترامپ برای شروع جنگ تجاری با چین و سیلی زدن به واردات چین با تعرفه های مجازات به کار برد. همچنین واشنگتن در اوج تنش های تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان، از ادعاهای دستکاری ارز علیه چین استفاده کرد. سال گذشته ، ایالات متحده آمریکا  رقیب جنگ تجاری را به عنوان یک دست کار کننده ارز تعیین کرد، اما سرانجام با آتش بس تجاری، پکن را از لیست خارج کرد.


در حال حاضر، ویتنام در میان ۱۰ شریک تجاری بزرگ ایالات متحده است، اما در عین حال چهارمین مازاد تجاری با خود را دارد. کسری تجاری آمریکا با ملت آسیا تا جولای نزدیک به ۳۵ میلیارد دلار بود که تنها توسط چین، مکزیک و سوئیس پیش گرفت.


ویتنام از سال گذشته در لیست دست کاری کنندگان ارز وزارت خزانه داری است. در ماه آگوست، وزارت خزانه داری آمریکا تعیین کرد که ویتنام در مورد تجارت لاستیک، ارزش پول خود را کاهش داده و گفته بود که ارزش دانگ در برابر دلار حدود ۴.۷درصد کاهش یافته است.


هانوی بارها این ادعاها را رد کرده و گفته است که استفاده از نرخ ارز و سیاست های پولی برای ایجاد مزیت های رقابتی غیرمنصفانه در تجارت بین الملل نیست. ویتنام به عنوان یکی از برنده های قدر درگیری تجاری آمریکا و چین در نظر گرفته شده بود، زیرا برخی از تولیدکنندگان تصمیم گرفتند برای فرار از تعرفه ها، فعالیت های خود را به این کشور منتقل کنند. اگرچه اقدام واشنگتن علیه ویتنام ممکن است موجب ضرر تولیدکنندگان شود، اما بعید است که تحقیقات قبل از انتخابات به پایان برسد، زیرا معمولاً ماه ها طول می کشد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر