15 مهر 1399 - 15:06
وزیر میراث فرهنگی اعلام کرد:

تصویب امهال وام‌های کرونایی گردشگری تا پایان سال

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی از تهیه بسته حمایتی گردشگری در ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد.
کد خبر : ۱۱۸۵۷۲
مونسان

به گزارش ایبِنا به نقل از ایرنا، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به تهیه بسته حمایتی گردشگری در ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: این بسته شامل استمهال اقساط وام‌هایی است که در سه حوزه وزارتخانه پرداخت شد، براساس این مصوبه تا پایان سال برای پرداخت اقساط وام‌ها فرصت گرفتیم.


علی اصغر مونسان در جلسه‌ای با اعضای شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور با اشاره به این که در شرایط ویژه‌ای قرار داریم، گفت: بخش گردشگری و صنایع‌دستی کشور با شیوع ویروس کرونا فشار زیادی متحمل شده است، البته بخش‌های مختلف کشور آسیب دیدند و تمام بخش‌های اقتصادی ضرر کردند. روند پیش‌رو، تاریخ مشخصی را برای پایان کرونا نشان نمی‌دهد و مشخص نیست محدودیت‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.


 مونسان تصریح کرد: امیدواریم هر چه سریع‌تر ویروس کرونا مهار شود ما نیز تمام تلاش خود را با توجه به بضاعت وزارتخانه و دولت برای حمایت از بخش خصوصی انجام می‌دهیم. در گام اول از همان ابتدای شیوع کرونا بسته اول حمایتی را به‌سرعت آماده کردیم که عمدتا استمهال، امهال وام‌ها و پرداخت‌های مالیاتی، بیمه و... بوده است.


وی بیان کرد: تصویب این بسته حمایتی موضوع مهمی بود، شیوع کرونا با آسیبی که به کسب‌وکارها زده موجب شده تا بسیاری از افراد تحت فشار قرار بگیرند، بسیاری از افراد در قالب اقامتگاه‌های بوم‌گردی از وام اشتغال روستایی استفاده کرده بودند. منتظر هستیم مصوبه به شکل رسمی به دست ما برسد، بزودی جزئیات آنچه را که در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شده، به صورت دقیق به اطلاع می‌رسانیم. به هر حال گام سوم مهم است و خدا را شکر با پیگیری‌های زیادی که به همراه معاون گردشگری کشور در دولت انجام دادیم و در ستاد ملی مقابله با کرونا نیز تأیید شده، این موضوع انجام شد.


وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درباره موضوع اعتماد به بخش خصوصی و غیردولتی که توسط رئیس فراکسیون گردشگری مجلس در این نشست مطرح شد، گفت: تنها وزارتخانه‌ای هستیم که همه کارهای ما به دست بخش خصوصی انجام می‌شود، من از بخش خصوصی به دولتی آمدم، همیشه تلاش می‌کنم به بخش خصوصی کمک کنم. خوشبختانه ریشه امور اجرایی این وزارتخانه به دست مردم است.


وی افزود: در سال گذشته در هر ۱۰ روز یک موزه مردمی به بهره‌برداری رسید. ما عمدتا به کارهای حاکمیتی می‌پردازیم که مردم به سراغ آن نمی‌روند. مونسان اظهار کرد: از نظرات بخش خصوصی در فعالیت‌های سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استفاده می‌کنیم، تنها وزارتخانه‌ای هستیم که شورای سیاست‌گذاری را راه‌اندازی کردیم و همه فعالان بخش خصوصی نیز در آن حضور دارند.


وی تصریح کرد: نقطه اتصال سایر وزارتخانه‌ها به‌بخش خصوصی، اتاق بازرگانی است. انجمن‌ها و بخش‌های مختلفی نیز در این زمینه ایجاد شده است. وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: پیشانی بخش خصوصی هر کشور اتاق بازرگانی آن است، در نشستی که با این بخش داشتیم آن‌ها خواستار این بودند که در عالی‌ترین سطح به‌عنوان نماینده بخش خصوصی در اتاق بازرگانی، عضو شورای سیاستگذاری شوند به‌همین منظور ۴۸ ساعت بعد از درخواست آن‌ها از رئیس‌جمهوری برای محمود شافعی (رییس اتاق بازرگانی) حکم گرفتم و او به‌عنوان نماینده بخش خصوصی در شورای عالی منصوب شد.  ما نمی‌توانیم برای تک‌تک افراد این بخش حکم بگیریم زیرا شورای عالی که بر اساس قانون تشکیل شده است، محدودیت اعضا دارد.


مونسان افزود: از سوی دیگر از آنها قول گرفتیم تا گردشگری به عنوان اتاق صنعت، معدن و کشاورزی، اضافه شود که هنوز این موضوع محقق نشده است ما به‌عنوان بخش دولتی به تعهد خود عمل کردیم اما بخش خصوصی این کار را انجام نداد.


مونسان عنوان کرد: یکی از دغدغه‌ها، صدور کارت برای میراث‌بانان افتخاری بود تا از این کارت‌ها سوء‌استفاده نشود، به‌همین منظور با سخت‌گیری زیادی که سردار امیر رحمت‌الهی فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی انجام می‌دهد، این کارت‌ها صادر می‌شود.


وی گفت: پیشنهاد خوب سمن‌ها این بود تا سامانه‌ای ایجاد شود تا دیده‌بان‌ها اخبار خود را به‌صورت سیستماتیک در این سامانه وارد کنند و یگان حفاظت نیز بلافاصله این اخبار را ببیند و پیگیری کند.


وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تاکید کرد: همه معاونان و مدیران‌کل استان‌ها باید ارتباط نزدیکی با سمن‌ها داشته باشند. پیشنهاد می‌کنم سمن‌ها همکاری کنند تا یک بخشنامه حمایتی برای آن‌ها صادر کنیم تا به تمام معاونت‌ها و استان‌ها ابلاغ شود.


مونسان تصریح کرد: یکی از نقاطی که سمن‌ها می‌توانند دیده‌بانی خوبی داشته باشند، بخش مرمت بناهای تاریخی است، تقاضا دارم بر روی مرمت‌ها نظارت و حتما کار کارشناسی انجام دهید و بعد نظر خود را درباره درست‌بودن یا نبودن یک مرمت اعلام کنید. ما سعی می‌کنیم در سامانه‌ای که برای سمن‌ها راه‌اندازی می‌شود، بخش‌های مختلفی در نظر گرفته شود تا معاونان و کارشناسان وزارتخانه بتوانند این دیده‌بانی‌ها را ببیند. شما به‌ عنوان دیده‌بان عمل کنید، پایگاه‌های ما در مقابل سمن‌ها حق ندارند پاسخگو نباشند آنها جدا از اداره‌های کل استان‌ها نیستند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر