20 مهر 1399 - 14:08

بازار ارز را به سمت خودتنظیمی ببریم

باید عرضه ارز در اقتصاد را تقویت کرد که یکی از مولفه‌های تحقق این امر، تلاش برای آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کشورهایی است که به ناحق از آمریکا تبعیت می‌کنند.
کد خبر : ۱۱۸۶۲۰
عباس آرگون

به گزارش ایبِنا، در حال حاضر دولت و بانک مرکزی با موضوع تامین منابع ارزی روبرو هستند و تحریم ها، کاهش صادرات و افت قیمت نفت، مشکلات نقل و انتقال ارز و به تازگی نیز آسیب های ناشی از پاندمی کرونا نیز مزید بر علت شده تا چرخ دنده های این زنجیره ارزی به درستی کار نکند.


زمانی که ارز کافی در کشور وجود نداشته باشد، بازار ارز دچار خلل خواهد شد چرا که عرضه کم است و با رشد قیمتی مواجه می شویم. از سوی دیگر علاوه بر مشکلات خارجی، مسائل داخلی نیز کم اهمیت نیست و باید در راستای هموار سازی صادرات غیرنفتی و همچنین حمایت از فعالیت های بخش خصوصی گام های جدی برداشت.


در همین باره نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران معتقد است: کمبود ارز در کشور محدودیت هایی را برای اقتصاد رقم زده که نه فقط فعالان بخش خصوصی بلکه آحاد مردم را نیز تحت تاثیر قرار داده است. باید کاری کرد تا بازار ارز به سمت خود تنظیمی برود نه اینکه با دستور پیش برود.


عباس آرگون در گفتگو با ایبِنا با اشاره به اینکه رشد قیمت ارز در اقتصاد ما در حال حاضر ناشی از کاهش قیمت و صادرات نفت، عدم دسترسی به منابع ارزی در کشورهای خارجی و همچنین کاهش صادرات غیرنفتی است، تصریح کرد: به همین دلیل باید عرضه ارز در اقتصاد را تقویت کرد که یکی از مولفه های تحقق این امر، تلاش برای آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کشورهایی است که به ناحق از آمریکا تبعیت می کنند.


وی با بیان اینکه دولت در دو بخش داخلی و خارجی باید اقداماتی را در دستور کار قرار دهد، ادامه داد: در بخش داخلی به دلیل مشکلات بسیاری که وجود دارد دولت نیازمند به چابک سازی در بدنه خود به ویژه در تصمیم گیری هاست. جلوگیری از صدور بخشنامه های خلق الساعه که مخل فعالیت های اقتصادی است هم باید به طور جدی از فهرست کاری دولت حذف شود.


به گفته آرگون، حمایت از فعالیت های بخش خصوصی و همچنین افزایش هرچه بیشتر صادرات غیرنفتی نیز از مسائلی است که دولت باید توجه ویژه ای نسبت به آن داشته باشد. نایب رییس  کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به بعد خارجی فعالیت های دولت، اظهار کرد: فعال شدن دیپلماسی سیاسی و اقتصادی یکی از مهم ترین اموری است که دولت و به ویژه وزارت امور خارجه باید در اولویت قرار دهد. تنش زدایی در منطقه و حضور در رویدادهای منطقه ای و جهانی هم می تواند تاثیر بسیاری بر احیای روابط ما با دنیا داشته باشد. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر