16 مهر 1399 - 16:19

اختصاص ۳.۳ میلیارد دلار تسهیلات به حوزه معدن

مدیرعامل بانک صنعت ومعدن اعلام کرد: بخش معدن و صنایع معدنی نقش بسزایی در چرخه اقتصادی کشور می‌توانند ایفا کنند که در دوره ۱۰ ساله مبلغ ۳.۳ میلیارد دلار تسهیلات ارزی نیز به این حوزه اعطا شد.
کد خبر : ۱۱۸۶۲۴
حس

به گزارش ایبِنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بانک صنعت، «دکتر حسین مهری» روز چهارشنبه در مراسم امضای توافقنامه سه جانبه اعطای تسهیلات معدنی در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت توضیح داد: دوره ۱۰ سال گذشته از محل تفاهم‌نامه سه جانبه (وزارت صنعت، بانک صنعت و معدن و صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی) ۷۲۰۰ میلیارد ریال برای طرح‌های کوچک و متوسط توسط بانک تامین منابع انجام شد.


وی یادآور شد: بیشترین سهم از منابع تخصیصی به استان‌های خراسان رضوی، اصفهان و خوزستان تعلق گرفت. دولت‌های یازدهم و دوازدهم یکی از برنامه‌های خود را فعال‌سازی هفت طرح فولادی قرار دادند که از نیمه دوم سال ۱۳۹۲ کلید خورد و با پشتوانه صندوق توسعه ملی و تخصیص بانک صنعت و معدن، این طرح‌ها بتدریج فعال شدند.


فولاد سپید دشت (چهارمحال بختیاری)، نی ریز(فارس)، قائنات (خراسان جنوبی)، شادگان(خوزستان)، میانه (آذربایجان شرقی)، بافت (کرمان) و سبزوار (خراسان رضوی) هفت طرح فولاد استانی محسوب می‌شوند که با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن تا یک میلیون تن طراحی شده‌اند.


مهری خاطرنشان ساخت: این بانک از منابع داخلی در ۱۴ رسته معدنی ۶۵ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال پرداخت داشت که ۲۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال در قالب ثابت و ۴۲ هزار و ۸۰ میلیارد ریال به شکل سرمایه درگردش تخصیص یافت.


وی اضافه کرد: منابع تخصیص یافته برای ۱۱ طرح فولادی و زنجیره مربوطه، ۶ طرح سیمانی و ۱۴ طرح کاشی و سرامیک اختصاص یافت. مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: این بانک تسهیلات را در قالب منابع وجوه اداره شده از محل اعتبارات سالهای ۹۹- ۱۳۹۸  وزارت صنعت، و دیگری نیز از منابع تسهیلات تلفیقی یارانه دار از محل اعتبارات سال‌های مزبور وزارت صنعت نگهداری و گزارش عملکردی را به تفکیک ارایه می‌دهد.


به گفته وی، تسهیلات برای دوره ۶۰ ماهه پیش‌بینی شده که ۶ ماه مشارکت، ۶ ماه تنفس و ۴۸ ماه دوره بازپرداخت است. مهری تاکید کرد: امروز سیاست‌های اقتصادی کشور در بخش معدن تمرکز بر فرآوری مواد معدنی و پرهیز از خام فروشی دارد و این مهم با پشتوانه مالی بانک می تواند شکل اجرایی به خود گیرد. لذا جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده محصولات معدنی از طریق فرایند صنعتی ایجاب می کند که بانک صنعت و معدن به عنوان تنها بانک توسعه ای - تخصصی بخش صنعت و معدن کشور در نقش تامین کننده مالی و مشاوری دلسوز در کنار صنعتگران و معدنکاران کشور حضوری فعال داشته باشد.


همچنین در این مراسم صابر سنایی عضو هیات مدیره صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی گفت: توافقنامه سه جانبه از سال‌های گذشته در دستور کار سه طرف قرار داشت، مدتی متوقف شده بود، اما اکنون دور جدیدی را آغاز کرده و صندوق نقش تسهیل‌گر و بیمه‌گر دارد.


به گفته وی، توسط صندوق ۱۲۰ درصد اصل و سود تسهیلات بیمه می‌شود و متقاضیان به بانک معرفی می‌شوند. سنایی افزود: سقف تسهیلات ۸۰ درصد و ۲۰ درصد هم آورده متقاضی است و در بخش وجوه اداره شده هم ۲۵ درصد آورده متقاضی پیش‌بینی شده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر