19 مهر 1399 - 11:50
در گفتگو با ایبِنا عنوان شد؛

تحریم بانک‌های خصوصی حرکتی تبلیغاتی و خلاف مقررات بین‌المللی است

نایب رییس کمسیون امنیت ملی مجلس گفت: با تحریم‌های جدید که اکثرا بخش خصوصی هستند و تمام منابع آنها برای مردم است، ثابت می‌شود که ملت ایران و شهروندان ایرانی مورد هدف تحریم‌ها و تهدیدات آمریکا هستند.
کد خبر : ۱۱۸۶۶۳
شهریار حیدری

به گزارش ایبِنا، وزارت خارجه آمریکا به تازگی اعلام کرد که ۱۸ بانک ایرانی را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است. بانک‌هایی که در بین آنها اسامی جدیدی به چشم می‌خورد که عموماً بانک‌های خصوصی هستند که کمترین اتهامی متوجه آنها نیست و هیچ بهانه‌ای دست خارجی‌ها نداده‌اند.


با این حال، دولت ترامپ در اقدامی مغرضانه و تبلیغاتی فهرستی از بانک‌های ایرانی را بدون هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای منتشر کرده است. چیزی که به گمان بسیاری از کارشناسان گویای عملکرد خودخواهانه دولت ترامپ است.


نایب رییس کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایبِنا ضمن محکوم کردن اقدام جدید ایالات متحده گفت: آمریکا با تحریم‌های جدید علیه بانک‌های جمهوری اسلامی ایران نشان داد که تابع هیچ قاعده بین‌المللی نیست و اینکه همواره مدعی بوده که حاکمیت و دولت ایران را تحریم می‌کنیم، زیر سوال رفته است.


شهریار حیدری افزود: حالا می‌بینیم که این ادعا که هدف تحریم‌ها صرفاً حاکمیت است، با این تحریم‌های جدید که اکثرا بخش خصوصی هستند و تمام منابع آنها برای مردم است، ثابت می‌شود که ملت ایران و شهروندان ایرانی مورد هدف تحریم‌ها و تهدیدات آمریکا هستند.


نایب رییس دوم کمسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه هم‌اکنون شورای اروپایی، چین و بسیاری از کشورها این اقدام را محکوم کرده‌اند، اظهار کرد: همین موضوع ثابت می‌کند اول آنکه آقدام آمریکا غیرقانونی است و ایران در منظر حاکمیت بین‌المللی حقانیت دارد.


وی تاکید کرد: ما هم باید در مورد این تهدیدها راهبردهای مشخص و مدون داشته باشیم و بانک مرکزی نیز برای تامین و توزیع ارز باید اقدامات پیشگیرانه هدفمند و مشخص داشته باشد. حیدری خاطرنشان کرد: در مجموع آمریکا با اعلام تحریم‌های جدید رفتار غیرعادلانه، ظالمانه و خلاف مقررات بین‌المللی به نمایش گذاشت.


این نماینده مجلس تصریح کرد: اینگونه تحریم‌ها بیشتر کارکرد داخلی برای آنها دارد و آسیب بین‌المللی جدی برای ما به دنبال ندارد. با این حال، این تهدیدها در چهل ساله گذشته وجود داشته و دشمنی آمریکا با ما پایان ندارد.


حیدری با بیان اینکه بنابراین این سیاست‌ها همیشه وجود داشته ولی تاکتیک‌ها متفاوت بوده است، اضافه کرد: ایالات متحده گاهی در سیاست‌ها به دنبال اجماع بین‌المللی و گاهی به دنبال اجماع منطقه‌ای و گاهی نیز به دنبال تنش در منطقه ما با دیگر کشورها بوده است. ولی وقتی به بن بست می‌رسد از تنها دستاویز خود استفاده می‌کند.


وی در پایان گفت: این تحریم‌ها صرفا تحریم یکجانبه آمریکایی است و بین‌المللی نیست. به نحوی هم که اینبار بخش خصوصی و ملت را تحریم کرد و این را نشان داد که خلاف شعار خود حرکت می‌کند؛ چرا که ترامپ ادعا می‌کرد ما با دولت و حاکمیت جمهوری اسلامی ایران مشکل داریم، اما آمریکا با همه ملت و حاکمیت این نقطه از جهان به یک اندازه مشکل دارد و تحریم ملت ایران تنها سلاحی است که دارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر