20 مهر 1399 - 11:25
در گفتگو با ایبِنا عنوان شد؛

چین و روسیه در مراودات اقتصادی جایگزین اروپایی‌ها شود

یک عضو کمیسیون اقتصادی گفت: چین و روسیه در شرایط موجود می‌تواند جایگزین‌های خوبی برای اروپایی‌ها جهت خنثی‌سازی تحریم‌ها از حیث رشد مراوات اقتصادی باشد.
کد خبر : ۱۱۸۶۶۷
باقری

محمد باقری بنایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره هدف آمریکایی‌ها از تحریم ۱۸ بانک کشور در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: سیاست‌های رییس‌جمهور آمریکا در قبال ایران نشان از این دارد که یکی از دغدغه‌های مهم آن ایجاد مشکل جدی برای کشور ما است، بنابراین برای رسیدن به این هدف از هیچ کاری غافل نمی‌شود و در هیچ زمینه‌ای کوتاه نمی‌آید. تحریم ۱۸ بانک اخیر هم نشان دهنده آن است که آمریکایی‌ها به دنبال بستن تمام روزنه‌های ایران در مجامع بین‌المللی از حیث اقتصادی هستند. اما با وجود تمام  کارها و تلاش‌هایی که انجام می‌گیرد، تحریم‌های جدید خیلی جدی هم به نظر نمی‌رسد.


وی دلیل جدی نبودن تحریم‌های اخیر را چنین بیان کرد: طی سال‌های گذشته بانک‌های ایران تحت تحریم آمریکا قرار داشتند، بنابراین ما تجربه تحریم بانک را داریم و اتفاق نویی به حساب نمی‌آید، البته این جدی نبودن به معنای بی‌تاثیر بودن نیست. به هر حال بانک مرکزی و دیگر سازمان‌های اقتصادی کشور باید از این مسائل عبرت گیرند و به دنبال رشد اقتصادی غیروابسته به تحریم باشند زیرا رکود اقتصادی در نتیجه تحریم  دقیقا همان مسئله‌ای است که آمریکایی‌ها دنبال می‌کنند.


این عضو کمیسیون اقتصادی در این خصوص اظهار داشت: کشورهایی مانند چین، روسیه و تا حدودی ژاپن می تواند در این اوضاع و احوال جایگزین‌های خوبی برای خنثی سازی تحریم‌ها از حیث رشد مراوات اقتصادی باشد، ولی واقعیت این است که تمام دست اندرکاران کشور باید در این خصوص متفق القول باشند تا بتوان  پیگیر مسائل کلان خود با این کشورها بود.


باقری بنایی در رابطه با دستاورد این تحریم‌ها برای آمریکا ابراز کرد: آمریکا به دنبال کسب منافع اقتصادی خود است و با این کارها درصدد برمی‌آید تا اتحادیه اروپا و کشورهای خارومیانه را به لحاظ اقتصادی زیر سلطه ببرد، بنابراین این تحریم‌ها اولتیماتومی برای آنان به حساب می‌آید تا از اقتصاد ایران فاصله بگیرند و گوش به فرمان رییس‌جمهور آمریکا باشند.


این نماینده مجلس درباره راهکار ایران را برای مقابله با تحریم‌ها چنین توضیح داد: تنها راهکار ایران همان مسئله‌ای است که اشاره کردم یعنی کشورهای چین و روسیه جایگزین اروپایی‌ها شود. منافع آمریکا در حوزه خلیج فارس این است که با ایران چنین برخوردهایی انجام دهد.


باقری بنایی در این رابطه که تحریم‌ها بیش از هر مورد دیگری تبلیغات روانی است، تصریح کرد: واقعیت این است حتی چنانچه روانی بودن این کار را بپذیریم، باید قبول کرد اتفاقاتی علیه کشور ما صورت خواهد گرفت.


خبرنگار: مژگان فرجی


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر