19 مهر 1399 - 12:47
در گفتگو با ایبِنا عنوان شد؛

ایجاد روش‌های جایگزین در مبادلات مالی بین‌المللی

رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران معتقد است در شرایط کنونی باید در سریع‌ترین زمان ممکن به دنبال بهترین روش‌های جایگزین مبادلات مالی بین‌المللی باشیم.
کد خبر : ۱۱۸۶۶۸
محمود نجفی عرب

به گزارش ایبِنا، ۱۸ بانک ایرانی به تازگی از سوی آمریکا تحریم شد که به گفته برخی کارشناسان می توان با هم اندیشی دولت و بخش خصوصی راهکارها و روش های دور زدن تحریم های جدید را یافت.


رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران در واکنش به تصمیم جدید آمریکا علیه بانک های ایران گفت: این موضوع می تواند محدودیت ها و مشکلات جدی را برای ما به همراه داشته باشد؛ بنابراین دولت و بانک مرکزی باید به سرعت با فعالان اقتصادی به منظور مذاکره برای یافتن راه حل و روش های جایگزین تامین مالی جلسه ای بگذارد.


محمود نجفی عرب در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با بیان اینکه در شرایط کنونی فرصت هیچ تصمیم اشتباهی را نداریم و باید به سرعت به دنبال روش های جایگزین باشیم، تصریح کرد: هرچند ما تاکنون نیز در دوران تحریم ها از روش های جایگزین استفاده کرده ایم و فعالیت ها متوقف نشده، اما این مسیرها پُرهزینه هم بوده اند و بار مالی بالایی را تحمیل می کند.


وی ادامه داد: تحریم های جدید آمریکا علاوه بر بُعد روانی، جنبه اقتصادی هم دارد و ممکن است مشکلاتی را برای ما ایجاد کند چرا که این ۱۸ بانک تحریم شده بانک هایی هستند که عمدتا در حوزه دارو با آنها کار می کنیم، در نتیجه باید در سطح ملی اقدامی انجام شود و فشارها را تا حد ممکن کاهش دهیم.


به گفته عضو هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان دارو، با توجه به اینکه ۹۰ درصد بازار تولیدات داخلی است و عمده مواد اولیه تولیدی را نیز از هند و چین وارد می کنیم، در نتیجه مشکلی در این حوزه نخواهیم داشت. اما در بخش داروهای ساخته شده که عمدتا از اروپا تامین می شود ممکن است با مشکلاتی مواجه شویم چرا که طرف خارجی برای همکاری با ایران از فشارها و تحریم های آمریکا می ترسد.


نجفی عرب با تاکید بر اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی باید از اقتصاد حذف شود، تصریح کرد: از بانک مرکزی درخواست داریم تا ارز ۴۲۰۰ تومانی را فقط به بخشی از حوزه دارو اختصاص ندهد و به طور کلی آن را از این حوزه و کل اقتصاد حذف کند چرا که شاهد قاچاق معکوس در کشور هستیم.


رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران گفت: ما خواستار برگزاری جلسه هم اندیشی بانک مرکزی نهاد با صاحبان سندیکاها اتحادیه ها و انجمن های مختلف اقتصادی به ویژه در حوزه دارو هستیم تا ببینیم چه کمکی از دست ما برمی آید و دولت چه اقداماتی باید و می تواند انجام دهد.


وی در پایان با بیان اینکه ارز باید تک نرخی شود، افزود: بانک مرکزی نباید از فعالان اقتصادی فاصله بگیرد چرا که برخی انگشت اتهام خود را به سمت این نهاد گرفته اند و این درحالی است که می دانیم بانک مرکزی با فشار و محدودیت های بسیاری در حوزه منابع مالی مواجه است. در نتیجه می تواند با برگزاری جلسات هم اندیشی مختلف این نگاه را ترمیم کند و راهکارهای اساسی به دست آورد.  


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها