20 مهر 1399 - 09:42
تحلیل‌گر اقتصاد بین‌الملل در گفتگو با ایبِنا؛

مانع اصلی در برابر آزادسازی منابع ارزی ایران در کره‌جنوبی چیست؟

یک کارشناس اقتصادی معتقد است: دولت کره جنوبی موافق آزادسازی منابع است، ولی بانک‌های این کشور نظر دیگری دارند.
کد خبر : ۱۱۸۶۷۷
طیبی

به گزارش ایبِنا، فشار حداکثری دولت آمریکا بر اقتصاد و ملت ایران باعث کاهش درآمدهای ارزی ایران از طریق فروش نفت شده است. در این میان، بسیاری از منابع ارزی ایران که از فروش قانونی نفت در ماه های گذشته، حاصل شده بود، در حال حاضر در کشورهایی نظیر کره جنوبی بلوکه و مسدود شده و ایران از حق دسترسی به منابع ارزی خود، محروم شده است.


در این ماه ها، مسئولان بانک مرکزی و وزارت خارجه در تلاش برای تسهیل روند آزادسازی منابع ارزی ایران در این کشورها بوده اند، اما به دلیل کارشکنی های دولت آمریکا، همچنان منابع دور از دسترس شبکه بانکی و اقتصادی ایران است.


به طور مشخص یکی از کشورهایی که در ماه های اخیر، صحبت بر سر آزادسازی منابع ارزی ایران در آن کشور مطرح است، کره جنوبی است.  علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در نشست خبری اخیر خود در پاسخ به پرسشی درباره بازپس گیری منابع ارزی ایران از کره جنوبی گفت: «در ستاد اقتصادی دولت در این زمینه مذاکره شد و قرار شد هیات‌هایی به کشورهایی که ایران در آنها منابع ارزی دارد اعزام شوند که قطعا تاثیرگذار خواهد بود.


وی افزود: در این شرایط نمی خواهیم از کشوری نام ببرم. عملکرد این کشورها در حافظه تاریخی مردم ایران باقی خواهند. ربیعی تصریح کرد: کره جنوبی تحت تاثیر سیاست‌های آمریکا، مردم ایران را از حقوق مسلم خود محروم کرده است، اخیرا درباره دارو بحثی را مطرح کرده اند که عدد آن اصلا قابل توجه نیست.


اما آنچه در این میان اهمیت دارد، رویکرد بانک های کره در قبال خواسته ایران است. موضوعی که دکتر کمیل طیبی نیز به آن اشاره دارد و معتقد است با وجود نگاه مثبت دولت کره جنوبی در دسترسی ایران به منابع ارزی خود، شاهد عدم همکاریی بانک های این کشور با بانک مرکزی ایران هستیم.


دکتر طیبی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا افزود: منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی، توسط بانک های کره جنوبی مسدود و بلوکه شده و مذاکرات خیلی زیادی دو دولت ایران و کره جنوبی با یکدیگر داشته اند و آنچه مشخص است، موافقت دولت کره جنوبی با خواست ایران یعنی دسترسی قانونی به منابع ارزی خود است، اما چون بحث تحریم هست، بانک ها در کره جنوبی مستقل از دولت هستند و مشکل هم همین است. یعنی دولت کره جنوبی موافق آزادسازی منابع است، ولی بانک های این کشور نظر دیگری دارند.


سیستم بانکی کره به دلیل ترس از تحریم و مشول جریمه از سوی دولت آمریکا که خیلی هم در این مسئله جدی هستند و این کار را انجام می دهند، مبلغ حدود ۸ میلیارد دلاری که ناشی از فروش نفت به کره جنوبی در سال های قبل بوده را بلوکه کرده است.


کمیل طیبی افزود: من فکر می کنم تا زمانی که سیستم بانکی چراغ سبزی از وزارت دارایی آمریکا نگیرد، شاید اقدام به رها سازی  منابع ارزیی ایران نکند؛ به دلیل اینکه جریمه می شود. وی تاکید کرد: روابط مالی کره جنوبی و آمریکا در سطح بالایی در حوزه بازار خودرو و بازار صنایع سنگین قرار دارد، بنابراین گردش مالی خیلی زیادی بین دو کشور برقرار است و این عامل باعث پیروی شبکه بانکی کره از دستورات دولت آمریکا است.


بانک مرکزی ایران در این مدت بسیار تلاش کرده و می کند و در داخل هم خیلی ها تهدید به تحریم کالاهای کره ای می کنند، اما غافل از اینکه اصلا این حرف ها نیست، سیستم بانکی کره جنوبی مستقل عمل می کند. زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، ما اولین اثر آن را دیدیم و خیلی ها فکر نمی کردند که اثر خروج آمریکا از برجام به این شکل باشد. سیستم بانکی وقتی همکاری نکند یعنی اینکه بانک مرکزی تحریم می شود. بیشترین شدت تحریم ها بر روابط بانکی است و در این شرایط است که منابع ارزی ایران در کشوری نظیر کره جنوبی مسدود شده است


کمیل طیبی تاکید کرد: اگر مذاکرات دو کشور ایران و کره جنوبی به گونه ای پیش برود که طرف کره ای (دولت کره) بتواند حمایتی از این مسئله داشته باشد و بتواند آمریکا را راضی کند، به احتمال خیلی زیاد این منابع حداقل به صورت کالای ضروری، دارو و غیره آزاد خواهد شد و به کشور وارد می شود. وی افزود: خیلی احتمالش ضعیف هست که این منابع به طور مستقیم وارد کشور شود.


وی اشاره به انتخابات آمریکا اظهار داشت: این انتخابات قطعا اثر خواهد داشت. وقتی آمریکا اعلام کند که به برجام باز می گردد به صورت اتوماتیک بخشی از تحریم هایی که قانونی نشده و به تصویب کنگره نرسیده باشد، به طور اتوماتیک تعدیل می شود. قطعا این یک فرصتی را به وجود خواهد آورد تا بتوان از طریق مذاکره با آمریکا این منابع به کشور بازگردد و اینجاست که یک خوش بینی به این صورت به وجود می آید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها