ضرر بلندمدت کرونا بر تقاضای نفت

بازار جهانی نفت متحمل یک ضربه طولانی مدت از ویروس کرونا می‌شود.
کد خبر : ۱۱۸۷۷۰
نفت

به گزارش ایبِنا به نقل از بلومبرگ، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد: بازار نفت متحمل یک ضربه طولانی مدت از ویروس کرونا می شود و بهبود تقاضا سال ها طول می کشد. روز سه شنبه آژانس در پاریس گفت: پس از افت بی سابقه ۸ درصدی در سال جاری، مصرف نفت جهانی به سطح قبل از بحران در سال ۲۰۲۳ باز خواهد گشت، به شرطی که سال آینده کرونا کنترل شود.


حتی در آن حالت، که خوش بینانه ترین سناریوی آژانس برای نفت در نظر گرفته شده است، همه گیری تاثیر پایداری دارد. این آژانس دیدگاه خود مبنی بر اینکه تقاضای جهانی نفت در حدود ۲۰۳۰ تقریبا ثابت خواهد شد و در سطوح پایین تر از پیش بینی سال گذشته قرار می گیرد را تقویت کرد.


دوره رشد تقاضای جهانی نفت در دهه آینده به پایان می رسد. این لحن قوی تر از گزارش سال گذشته است که تاکید می کند هیچ اوج قطعی وجود ندارد. آژانس گفت: اگر بهبودی از بیماری همه گیر آهسته تر باشد و خسارت اقتصادی طولانی مدت باشد، رشد تقاضای نفت ممکن است فقط چند سال باقی بماند.


طبق پیش بینی آژانس بین المللی انرژی، رشد طولانی مدت تقاضای نفت با تغییر در استفاده از وسایل نقلیه کارآمدتر یا الکتریکی، کاهش می یابد. مصرف سالانه حدود ۷۵۰۰۰۰ بشکه در روز افزایش می یابد و تا سال  ۲۰۳۰به ۱۰۳.۲ میلیون بشکه در روز می رسد. این میزان روزانه حدود دو میلیون بشکه کمتر از آنچه در گزارش سال گذشته پیش بینی شده بود، است.


این افزایش به جای سوخت برای حمل و نقل جاده ای، به طور کامل در کشورهای در حال توسعه به ویژه هند متمرکز می شود و بر مواد اولیه تولید پلاستیک ها و سایر مواد پتروشیمی اختصاص می یابد. پس از سال ۲۰۳۰، رشد سالانه فقط به ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش می یابد.


بدترین حالت


اگر شیوع ویروس کرونا به طور طولانی مدت مانع بهبود اقتصادی شود، در نتیجه اقتصاد جهانی در ۲۰۳۰ به میزان ۱۰ درصد کوچکتر از پیش بینی های فعلی است، در اینصورت چشم انداز نفت حتی تاریک تر است.


آژانس گفت: در این سناریو مصرف نفت تا آخر دهه ۲۰۲۰ به سطح قبل از ویروس برنخواهد گشت و اندکی بعد با کمی کمتر از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز ثابت می شود. چشم اندازهای آژانس و شرکت های بین المللی نفتی باعث می شود که نظر سازمان کشورهای صادر کننده نفت که هفته گذشته پیش بینی کرده بود تقاضای نفت برای دو دهه دیگر ادامه خواهد یافت دیرتر و دورتر باشد.


این کارتل همچنین شاهد است که مصرف نفت در سال ۲۰۲۲، یک سال زودتر از پیش بینی آژانس، به سطح قبل از همه گیری باز می گردد.


سرمایه گذاری های کلان


صنعت نفت جهانی برای تامین تقاضای پیش بینی شده با یک چالش روبرو است. آژانس بین المللی انرژی گفت: حتی پس از سال ۲۰۳۰، هر ساله حدود ۳۹۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای یافتن منابع جدیدی که جبران کننده کاهش تولید در میدان های نفتی قدیمی باشد، مورد نیاز خواهد بود.


با افزایش تقاضا، قیمت ها باید در پایان این دهه، از سطح کنونی که درست بالای ۴۰ دلار است به ۷۵ دلار در هر بشکه برسند. آژانس هشدار داد: بازارهای سرمایه حال و هوای لازم برای ورود و ثبت موج بعدی پروژه ها را ندارند. مشخص نیست که آیا این سرمایه گذاری به موقع انجام می شود یا خیر. اعضای اوپک همچنین با کاهش فشار بودجه های ملی، دوره دشواری را پشت سر می گذارند و انتظار می رود که بخش بزرگی از رشد نیجریه، عراق و آنگولا از بین برود.

برچسب ها: بازار نفت کرونا
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر