27 مهر 1399 - 09:15

افزایش ضریب نفوذ در بازارها با انعقاد پیمان پولی

پیمان پولی به عنوان یکی از ارکان اصلی تجارت محسوب می‌شود و اگر بتوانیم توافقاتی در این زمینه‌ها حاصل کنیم،‌ نتایج مثبتی را به دست خواهیم آورد.
کد خبر : ۱۱۸۸۱۸
مودودی

رییس سابق سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه کشورها برای اینکه بتوانند تجارت خود را تسهیل کنند و ضریب نفوذ در بازارهای هدف را افزایش دهند به تشکیل اتحادهای پولی در پیرامون خود و با شرکای اصلی بین المللی نیاز دارند، اظهار کرد: طبیعی است که این مهم به عنوان یکی از ارکان اصلی تجارت محسوب می شود؛ اما تحریم ها مستقیما تجارت خارجی ایران را هدف قرار داده و برهمین اساس تجارت خارجی ما به شدت به تبادلات ارزی وابسته است. در این شرایط به دلیل اینکه به شدت در تنگنای جابجایی ارز قرار داریم، حتی نمی توانیم از طریق کانال بانکی، پولی که متعلق به خودمان است را برگردانیم.


محمدرضا مودودی در گفتگو با ایبِنا افزود: آمریکا قصد دارد جریان خون رسانی به تولید و اشتغال و رونق اقتصادی کشور را مسدود کند تا از این طریق به اهداف تحریمی خود دست پیدا کند، در نتیجه هرچند برقراری پیمان های پولی دو یا چند جانبه اقدام بسیار اثرگذاری است، اما یکی از گزینه های اصلی تحریم هم همین محدود کردن روابط تجاری ایران با دنیاست.


رییس سابق سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه براساس آمار سال ۹۷ بیش از ۷۰ درصد ارزهای مورد استفاده در اقتصاد سهم یورو بود و دیگر ارزها مانند روبل، یوآن، روپیه و ... سهم اندکی داشتند، اظهار کرد: ما حتی برای آزادسازی منابع مالی خود که رقم بالایی است هم  اصرار به دریافت دلار نداریم، بلکه می گوییم ارز ملی خود را به ما برگردانند.


وی تاکید کرد: به طور قطع اگر بتوانیم چنین پیمان هایی با کشورهای دنیا منعقد کنیم بسیار خوب است و در حالی حاضر هم اگر برخی با ارزهای محلی کشورهای دیگر تجارت می کنند و جابجایی پول انجام می دهند معاملات خُرد است. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر