06 آبان 1399 - 08:53

فقط یک روی سکه تخصیص ارز را نبینیم

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: بانک مرکزی نگاه فرابخشی و همه‌جانبه نسبت به تخصیص‌دهی ارز به گروه‌های مختلف دارد که همه افراد از آن آگاهی ندارند و فقط حوزه فعالیت خود را مهم می‌دانند.
کد خبر : ۱۱۹۱۱۲
حسین سلیمی

سیدحسین سلیمی در گفت وگو با خبرنگار ایبِنا با بیان اینکه بانک مرکزی در تخصیص ارز، همه گروه‌ها و اولویت‌بندی‌ها را در کنار هم می‌بیند و با همکاری نهادهای ذی ربط نسبت به آن اقدام می‌کند، اظهار کرد: در تامین و تخصیص ارز واردات، بانک مرکزی در مرحله آخر قرار دارد که براساس حواله‌های دریافتی از وزارت بهداشت یا صنعت، معدن و تجارت متقاضیان را در صف تخصیص ارز قرار می‌دهد.


نایب رییس هیئت مدیره بانک خاورمیانه تصریح کرد: ممکن است مجوزی هم از سوی وزارتخانه‌های مربوطه صادر شود اما ارزی وجود نداشته باشد که تخصیص داده شود. بنابراین ما اطلاعات کافی نداریم که بتوانیم بانک مرکزی را قضاوت کنیم که چه در شرایطی قرار دارد. گاهی یک متقاضی را در صف تخصیص ارز قرار می‌دهند اما با بررسی اولویت‌بندی‌های دیگر از سوی متولیان امر، ترتیب تخصیص ارز تغییر می‌کند.


وی تصریح کرد: این روند شفاف نیست و به دلیل مسائل تحریمی هم نمی‌توان همه موارد را شفاف‌سازی و اعلام کرد. در نهایت باید فرض را بر این گذاشت که با توجه به شرایط تحریمی ممکن است ارز به قدر کافی نباشد که بتوان همه بخش‌ها را در مدت زمان مشخصی پوشش داد.


نائب رئیس هیئت مدیره بانک خاورمیانه تاکید کرد: برخی معتقدند بانک مرکزی در تخصیص ارزهای مورد نیاز تعلل می‌کند اما این در حالی است که بانک مرکزی نیز با فشارها و محدودیت‌های منابع ارزی روبروست. البته این موضوعات در محافل بازرگانی و صنعتی نیز مطرح می‌شود که در واقع فعالان اقتصادی فقط یک روی سکه را می‌بینند و به همین دلیل اظهارنظری که می‌شود ممکن است درست نباشد.


نماینده بخش خصوصی در سازمان جذب سرمایه‌گذاری‌ها و کمک‌های فنی خارجی وزارت اقتصاد از سوی دیگر، معتقد است: بانک مرکزی فقط ارز صادرات یا واردات را در اختیار ندارد بلکه تخصیص ارزهای مختلف برای گذرنامه یا انتقال سود سهامداران خارجی را نیز در وظایف خود دارد. به عنوان نمونه هرماه جلسه‌ای در سازمان جذب سرمایه‌گذاری خارجی وزارت اقتصاد داریم که در آنجا سود سرمایه‌گذاران خارجی براساس قانون مورد بررسی و تصویب قرار می‌گیرد. با اینکه نماینده بانک مرکزی هم در این جلسه حضور دارد و با موضوعات موافقت می‌کند اما بعدا در بررسی‌های فرابخشی ممکن است با موردی مواجه شوند که در اولویت است و بنابراین تخصیص ارز برای سود سرمایه‌گذار خارجی به تعویق می‌افتد.


به گفته او، مسائل تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی بسیار پیچیده و دارای جنبه‌های بسیاری است که هرچند بهتر است شفاف‌سازی در این شرایط انجام شود تا فعالان اقتصادی هم نسبت به این مسائل آگاه شوند؛ اما شرایط خاص کشور ایجاب می‌کند که به برخی موارد اشاره نشود.


سلیمی در پایان تاکید کرد: به هر حال نباید اینگونه هم باشد که هر گروه یا فرد فقط حوزه فعالیت خود را مهم تلقی کند و نسبت به عملکرد بانک مرکزی نقد یکسویه داشته باشد چرا که بانک مرکزی نگاه فرابخشی به نیازهای ارزی کشور دارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر