17 آبان 1399 - 11:06
یک نماینده مجلس در گفتگو با ایبِنا؛

دلار توانی برای افزایش قیمت ندارد/ نرخ دلار پایین‌تر می‌آید

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس گفت: از یک طرف افزایش عرضه ارز و از طرف دیگر کاهش تقاضا را شاهد هستیم. در نتیجه این دو عامل می‌تواند روی نرخ ارز تاثیر کاهشی داشته باشد.
کد خبر : ۱۱۹۳۸۴
قادری

به گزارش ایبِنا؛ کاهش معنادار نرخ ارز در بازار روز پنج شنبه و امروز، باعث شد تا بسیاری از افراد که پیش از این در پی کسب سود، به دنبال دپو کردن دلار و یورو در خانه های خود بودند، حالا برای فروش آن، روانه بازار شوند. این در حالی است که پیش از این بارها توسط مسئولان و کارشناسان اقتصادی در خصوص ریسک بالای سرمایه گذاری در این بازار هشدار داده شده بود و حالا با توجه به خبرهای بین المللی از احتمال بالای پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، سیگنال کاهشی به بازار ارز ارسال شده و معامله گران خود را برای نرخ های پایین تر دلار آماده می کنند.


در این خصوص جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به تاکید چندین باره کارشناسان اقتصادی و رییس کل بانک مرکزی مبنی بر ریسک بالای ورود به بازار ارز اظهار داشت: در این مدت سیاست های تند و خشن ترامپ، ذهنیت منفی برای مردم ایجاد کرده بود و حالا که زمزمه انتخاب بایدن به عنوان رییس جمهور جدید آمریکا مطرح است، آثار روانی خودش را در بازار مشاهده می کنیم و طبیعی است که این انتظارات هم روی عرضه ارز تاثیر گذار باشد و هم در بخش تقاضا. به عبارت دیگر افرادی که ارز در خانه نگه داشته اند، این ارزها را وارد بازار می کنند و آن تقاضا کنندگانی که ارز را برای حفظ قدرت خرید خودشان تقاضا می کردند، به این امید در آینده قیمت ارز کاهش پیدا می کند، فعلا برای تقاضا و ورود به بازار دست نگه داشته اند. زیرا روند پیش رو روند کاهشی است و با ریسک بالای سرمایه گذاری همراه است


بنابراین از یک طرف افزایش عرضه ارز و از طرف دیگر نیز کاهش تقاضا را شاهد هستیم و خواهیم بود. در نتیجه این دو عامل می تواند روی نرخ ارز تاثیر کاهشی داشته باشد و قیمت ارز را پایین بیاورد.


قادری با اشاره به فشار حداکثری دولت ترامپ بر اقتصاد ایران و اینکه دیگر فشاری بالاتر از فشارهای فعلی وجود ندارد، اظهار داشت: روند بازار ارز روند با ثبات و کاهشی خواهد داشت، زیرا با توجه به تصمیمات مهمی که اخیرا در خصوص واردات در برابر صادرات و همچنین واردات با ارز اشخاص گرفته شد، می تواند در مدیریت عرضه و تقاضای ارز اثرگذاری مثبت داشته باشد.


وی تاکید کرد: با توجه به ورود مقام معظم رهبری و همچنین ورود مجلس و اینکه وزارت صمت سروسامانی گرفته و موافقت رییس کل بانک مرکزی در خصوص واردات بدون انتقال ارز، چشم انداز مثبتی از روند کاهشی بازار ارز و ثبات نرخ را شاهد هستیم.


من فکر می کنم که این سیاست ها و تسهیلاتی که در مجموعه حاکمیت گرفته شده و بانک مرکزی هم با آن همراهی می کند، می تواند کمک کند که مواد اولیه به کشور وارد شود و تولید رونق بگیرد، امکان صادرات بیشتری فراهم شود.


وی افزود: در این شرایط و با توجه به تصمیمات خوبی که گرفته شد دیگر صادرکنندگانی که با امید به اینکه نرخ ارز اضافه بشود و بعد ارز خود را وارد بازار بکنند، رویه جدیدی در پیش خواهند گرفت. الان واردکننده وقتی می بیند که با روش جدید می تواند کالا را وارد کند و با نرخ روز، کالای وارداتی را در بازار بفروشند، دلیلی ندارد که منتظر بمانند تا قیمت بالا برود و بعد ارز خود را وارد سامانه نیما کنند. در نتیجه به نظر من، اقتصاد ایران از فشار حداکثری و خصمانه دولت ترامپ عبور کرده و با تصمیمات جدید و اتخاذ روش های منطقی و معقول برای تامین کسری بودجه، می توان به تعادل در عرضه و تقاضا در بازار ارز و ثبات نرخ ها، امیدوار بود.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به موارد بالا اظهار داشت: من معتقدم که روند کاهشی نرخ دلار همچنان ادامه پیدا می کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر