18 آبان 1399 - 12:16

اقدامات تاثیرگذار بانک مرکزی در بازار ارز

یک تحلیل‌گر اقتصادی می‌گوید: اقدامات اخیر بانک مرکزی در بازار تاثیرگذار بوده و ادامه آن می‌تواند تاثیر بیشتری هم بر قیمت‌ها و بازار ارز داشته باشد.
کد خبر : ۱۱۹۴۴۵
مرتضی عزتی

مرتضی عزتی در گفت و گو با ایبِنا تصریح کرد: از زمانی که آقای همتی به ریاست بانک مرکزی منصوب شدند بلافاصله اقداماتی برای جلوگیری از جریان رشد شدید و مداوم کوتاه مدت نرخ ارز انجام شد که تثبیت نسبی قیمت ها را به همراه داشت؛ اما به هر حال ما در یک جنگ اقتصادی هستیم و طبیعتا با وجود این سیاست‌ها، شاهد اقدامات مخرب بازار از سوی آمریکا هم بودیم. در واقع هر اقدامی که ما می‌کنیم در مقابل، آنها هم اقدام دیگری برای تخریب بازار انجام می‌دهند.


وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از نابه‌سامانی های بازار ارز حاصل همین رفتار و فشار تحریم‌ها است و بخشی دیگری نیز از سودجویی و دلالی برخی در داخل نشات می‌گیرد که البته شاید حتی این سودجویان هم از طرف همان عوامل خارجی وارد این بازار شده‌اند و دست‌کم از سوی آنها تشویق می‌شوند.


به گفته این تحلیل گر اقتصادی، اگر در کنار سیاست‌های بانک مرکزی، نظارت‌های قوی وجود داشته باشد و جلوی افرادی که مخل بازار هستند نیز گرفته شود، می‌توان شاهد تاثیرات مثبتی در بازار بود. به هر حال اقدامات اخیر بانک مرکزی در بازار تاثیرگذار بوده و ادامه آن می تواند تاثیر بیشتری هم بر قیمت‌ها و بازار ارز داشته باشد.


وی با بیان اینکه از مدت‌ها پیش اعلام کرده بودم قیمت‌های بازار ارز حاصل تقاضای واقعی نیست بلکه ناشی از فعالیت عده‌ای به اصطلاح بازارخراب کن، است، ادامه داد: این افراد یا منافع ریالی از معاملات خواهند داشت و یا عامدانه قصد تخریب بازار را دارند.


عزتی تقاضای واقعی ارز را در حال حاضر بسیار پایین‌ دانست و گفت: اگر همه ارز صادراتی برای واردات کالا نیز استفاده شود باز هم مازاد ارز خواهیم داشت. به همین دلیل، مشخصا اگر عرضه و تقاضای واقعی در بازار دخالت داشت کفه عرضه از تقاضا سنگین تر بود؛ بنابراین با توجه به اینکه تقاضا خیلی بالا نیست، قیمت‌ها نیز نمی‌تواند واقعی باشد.


این تحلیل گر اقتصادی تصریح کرد: در حال حاضر، با توجه به سیاست‌های بانک مرکزی به ویژه عرضه فراوان ارز در مدت اخیر در بازار متشکل ارزی و همچنین اقدامات قوه قضاییه برای پیگیری تخلف ها در بازار، شاهد کاهش نرخ ارز در بازار هستیم. از سوی دیگر موضوع انتخابات آمریکا و پیروزی جو بایدن تاثیر محسوسی بر کاهش نرخ ارز گذاشته که اینها نشانه واقعی نبودن نرخ ارزی است که در بازار ساخته شده بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر