18 آبان 1399 - 14:15

برگشت به برجام، اولین اقدام دولت جدید آمریکا

دولت جدید آمریکا باید بدون هیچ قید و بندی و همانطور که دولت قبلی از برجام خارج شد به آن برگردد، این مهم‌ترین و اولین اقدامی است که باید در رابطه با ایران در دستور کار قرار بگیرد.
کد خبر : ۱۱۹۴۵۳
برجام

مدیرکل دفتر اروپا و آمریکا سازمان توسعه تجارت می گوید: مهم ترین اقدام اقتصادی که دولت جدید آمریکا باید در رابطه با ایران انجام دهد، برگشت به برجام است که هم پیام اقتصادی دارد و هم سیاسی.


بهروز حسن الفت در گفت و گو با ایبِنا تصریح کرد: هرچند ممکن است در این مدت که آمریکا از این تعهد بین المللی خارج شده است، از سوی دوطرف و البته بیشتر آمریکا ملاحظات و حاشیه هایی نیز تعریف شده باشد و صحبت از مذاکره و شرایط جدید باشد، اما اینطور نیست و آمریکا بدون هیچ قید و شرطی درست همانطور که از برجام خارج شد باید به آن برگردد.


وی با اشاره به صحبت هایی که بایدن درباره بازگشت آمریکا به برجام داشته است، تاکید کرد: این اتفاق، حامل این پیام است که استراتژی و اقدامی که از سوی دولت ترامپ انجام شد کاملا اشتباهی بود؛ چرا که برجام یک تعهد بین المللی است و سازمان ملل هم این اقدام را تایید کرده بود.


به گفته الفت، در هر صورت خروج از برجام اقدام غیراخلاقی، غیرحرفه ای و نامتناسب با شرایط و اصول بین المللی بود. مدیرکل دفتر اروپا و آمریکا سازمان توسعه تجارت در بخش دیگری از اظهارات خود معتقد است: اینکه برگشت به برجام تمام مسائل اقتصادی ما را به صورت کامل حل می کند تصور اشتباهی است؛ چرا که زمان امضا و اجرای برجام نیز انتظارات ما به ویژه در حوزه بانکی برآورده نشده بود.


وی ادامه داد: انتظار داشتیم روابط بانکی براساس وعده هایی که کشورها داده بودند برقرار شود و حتی با وجود اینکه از بُعد سیاسی مقامات عالی رتبه آمریکا هم در سخنرانی های خود بر ارتباطات بانکی با ایران تاکید می کردند اما در عمل شاهد هیچ گشایشی در این بخش نبودیم. این امر نشان می داد لایه های پشت پرده همچنان دارای قدرت هستند و زیربناهایی اقتصادی ایران در حوزه بین الملل را همچنان مورد هدف قرار دادند و اجازه نمی دهند که آن شرایط به حالت عادی برگردد.


علاوه بر فشارهایی خارجی، برخی مسائل نیز در داخل باید حل و فصل شود، موضوعی که الفت به آن اشاره کرد و گفت: ما در داخل هم درباره برجام مشکل داشتیم و آن اینکه سیستم بانکی آمادگی و شرایط قرار گرفتن در شبکه جهانی را نداشت. مصداق بارز آن FATF است که ارتباطی با برجام و تحریم های آمریکا ندارد، بلکه یک پدیده جهانی است که برای ارتباطات بانکی و مالی باید اصول و قواعد آن را بپذیریم.


مدیرکل دفتر اروپا و آمریکا سازمان توسعه تجارت افزود: به همین دلیل سیستم بانکی به دلایل مشخصی عقب ماند که برجام هم نتوانست در کوتاه مدت این موضوع را حل کند و عملا برداشتی در حوزه بانکی نکردیم. در نتیجه هرچند برگشت آمریکا به برجام به عنوان مهم ترین و اولین اقدام هم پیام سیاسی و هم پیام اقتصادی دارد، اما به تنهایی کافی نیست بلکه بعد از آن باید ببینیم سیستم بانکی دنیا با ایران چه رفتاری خواهد داشت.


الفت تصریح کرد: بخشی از این موضوع به خود آنها مرتبط است که هنوز در اختیار لایه ای از قدرت در نظام پولی جهان هستند که تمایل ندارند موضوعات مالی با ایران شفاف و به آسانی انجام شود و بخش دیگر هم به داخل کشور مرتبط است که باید درباره موضوع FATF یا امثالهم تعیین تکلیف شود.  

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر