19 آبان 1399 - 14:55

بازگشت محسوس نرخ ارز به سطح تعادلی

نرخ ارز در بازار که طی مدت اخیر به سمت جهش پیش رفته بود، در هفته‌های گذشته با حرکت نزولی به سمت تعادل پیش می‌رود و روند کلی آن کاهشی است؛ هرچند که در برخی ساعات و روزها افزایش هم اتفاق بیفتد.
کد خبر : ۱۱۹۴۹۵
بازار ارز پس از فروکش نوسانات

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بازار ارز این روزها دچار تحول شده و نرخ ها در مدار ریزشی قرار گرفته است. دلار در هفته های اخیر افزایش های متعددی را داشته و این موضوع باعث کشانده شدن برخی به این بازار برای سرمایه گذاری شده بود.


وارد شدن نرخ ارز به فضای هیجانی و رشدهای نامتعارف،‌ باعث شده بود که برخی سرمایه گذاران بعضا آماتور برای کسب سود و یا حفظ ارزش دارایی خود به بازار ارز کشیده شوند؛ با این حال توصیه مداوم بانک مرکزی و مشخصا رییس کل در اینباره منع سرمایه گذاری در بازار ارز بوده است.


پیش از این و در سال های گذشته نیز برخی سرمایه گذاری های هیجانی در بازار ارز باعث زیان افراد شده بود. با این وجود، در شریط فعلی افت نرخ ارز نیز باید انتظار داشت که برخی سرمایه گذاری ها به زیان منجر شود.


دکتر عبدالناصر همتی؛‌ رییس کل بانک مرکزی امروز در گفتگویی بیان داشت: من طی مصاحبه ای در روز ۲۳ مهرماه گفتم، فشار حداکثری در روزهای پایانی خودش است و بر این نکته پافشاری کردم که ریسک بازار ارز بسیار بالاست و از مردم خواستم که به بازار وارد نشوند. الان پس از سه هفته شاهد کاهش چشمگیر نرخ در بازار هستیم. نرخ ارز متاثر از ریسک های غیراقتصادی به میزان زیادی از سطح تعادلی خود خارج شده بود و برای من مشخص بود که با چشم انداز رفع موانع، اثر متغیرهای غیراقتصادی بر قیمت ارز، تقلیل یافته و نرخ مبتنی بر عوامل پایه ای اقتصاد خواهد شد. بانک مرکزی اجازه خواهد داد تا انتظارات مثبتی که اکنون وجود دارد و موجب خلق روند نزولی شده است، کاملا تخلیه شود. در عین حال که معتقدیم با کاهش ریسک های برونزا و تعیین نرخ ارز بر مبنای متغیرهای اقتصادی، دست بانک مرکزی برای مدیریت بازار بسیط تر خواهد شد و در نتیجه ثبات بازار بیش از گذشته نمود پیدا خواهد کرد.


حال با شرایط ایجاد شده در عرصه بین المللی پس از انتخابات آمریکا و شکست دونالد ترامپ و وعده جو بایدن در بازگشت این کشور به برجام،‌ انتظارها از اصلاح رویه های گذشته دولت این کشور افزایش یافته و این احتمال که فشارهای تحریمی کاهش یابد وجود دارد. این موضوع بر کاهش نرخ ارز و همچنین قیمت ها در برخی دیگر از بازارها تاثیرگذار بوده است.


در عین حال، سیاست های ارزی اخیر بانک مرکزی و فعال سازی عرضه اسکناس ارز در بازار متشکل ارزی نیز بر روند نزولی نرخ ارز تاثیر گذاشته و این روزها شاهد افت چشمگیر نرخ ارز هستیم. در واقع باید گفت افزایش های اخیر نرخ ارز و رسیدن دلار به ۳۲ هزار تومان،‌ یک نرخ واقعی در اقتصاد ایران نبوده و حال با اقدامات صورت گرفته این نرخ سمت و سوی تعادل را در پیش گرفته است.

برچسب ها: بازار ارز نرخ ارز
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر