20 آبان 1399 - 12:07

ترخیص بیش از دو میلیون تن کالا در کمتر از یک ماه

رییس کل گمرک گفت: از ۱۱ مهر امسال تا ۱۸ آبان، در مجموع دو میلیون و ۲۸۲ هزار تن کالا از مجموع ۴ میلیون تن، از گمرکات کشور ترخیص شده است.
کد خبر : ۱۱۹۵۲۲
میراشرفی

به گزارش ایبِنا، مهدی میراشرفی گفت: پیرو افزایش موجودی کالا در گمرک و بنادر کشور و در راستای تصمیمات اتخاذ شده در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و مصوبه سفر معاون اول رئیس جمهور به استان هرمزگان، در مدت کمتر از یک ماه، بیش از ۲ میلیون تن کالا از مجموع ۴ میلیون تن از گمرکات کشور ترخیص شد.


وی اضافه کرد: یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن از کالاهای ترخیص شده، نهاده‌های دامی است, ۱۲۲ هزار تن آن روغن، ۳۱۱ هزار تن دانه‌های روغنی، ۹۱ هزار تن برنج، ۴ هزار تن گوشت، ۹ هزار تن لاستیک سنگین و هزار و ۱۶۵ تن دارو است.


رییس کل گمرک گفت: پیرو تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تسریع و تسهیل ترخیص کالا از گمرکات، و آخرین مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، بخشنامه‌ای به گمرکات ارسال شد که ناظر بر دو بخش است یکی بخش کالاهای اساسی و دیگری کالاهای مرتبط با تولید.


میراشرفی ادامه داد: به این نحو که کالاهای اساسی مشتمل بر شش قلم که ارز ترجیحی دریافت می‌کنند می‌توانند بدون ارائه کد رهگیری به صورت تعهدی از گمرکات ترخیص شوند و افرادی که نمی‌خواهند به این صورت ترخیص کالا را انجام دهند می‌توانند تا ۹۰ درصد کالاها را به صورت اعتباری ترخیص و در نوبت تأمین ارز قرار گیرند.


وی افزود: در خصوص کالاهایی که مرتبط با تولید هستند نیز قوانینی در نظر گرفته شد به این ترتیب که افرادی منتظر تامین ارز نیمایی هستند و کالاهایشان اولویت دو و یک و د و و پنج دارد می‌توانند کالاهایشان را بدون ارائه کد رهگیری از گمرک ترخیص کنند و باقی مانده تا زمان تامین ارز در گمرک باقی می‌ماند در غیر این صورت صاحبان کالاهای مرتبط با تولید که اولویت شان صرفاً از طریق وزارت صمت تعیین و به گمرک ابلاغ می‌شود می‌توانند با ارز متقاضی و ارز در مقابل صادرات کالاها را ترخیص کنند.


رییس کل گمرک ضمن امیدواری در خصوص تسریع و تسهیل ترخیص کالا با اجرای این مصوبه گفت: اتفاقات خوبی در گمرکات و بنادر در خصوص ترخیص کالا در حال شکل گیری است که امیدواریم هم کمک کند تا بازار به وضعیت پایداری برسد و هم میزان کالای موجود در گمرکات کم شود.


میراشرفی افزود: این مصوبه ناظر بر همه کالاها نیست و فقط ناظر بر کالاهایی است که اولویت آن توسط وزارت صمت تایید می‌شود که صرفاً کالاهای مرتبط با تولید است و سایر کالاها مشمول این مصوبه نمی‌شود و در صورتی از مدت مقرر ماندگاری شان در گمرکات بگذرد اگر کالای غیر ضرور باشند متروکه خواهند شد و تشریفات کالای متروکه برای آن‌ها اجرا می‌شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر