20 آبان 1399 - 14:19
سخنگوی دولت اعلام کرد دولت:

تشکیل کمیته‌ مبارزه با دلالان اقتصادی/ اتهام ارزی به دولت

سخنگوی دولت از تشکیل کمیته‌ای خاص برای مبارزه با دلالان اقتصادی خبر داد و گفت: این اتهام را که دولت ارز را گروگان گرفته بود تا بعد از انتخاب بایدن ارزپاشی کند، ادعایی نادرست است.
کد خبر : ۱۱۹۵۳۲
علی ربیعی

به گزارش ایبِنا، علی ربیعی، سخنگوی دولت امروز در نشست خبری با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ‌آمریکا، در پاسخ به سوالی در خصوص کاهش اخیر نرخ ارز با وجود عدم تصویب لوایح Fatf گفت: پاسخ این سوال در بطن سوال نهفته است. این روزها با چند متناقض نما در اظهارات روبرو هستیم.


وی افزود: از طرفی اگر وقتی قیمت دلار بالا رفت، گفته شد ربطی به برجام و تحریم ندارد و ناکارآمدی دولت بوده است، حالا که به تعبیر شما همه از کاهش قیمت ارز و خودرو حرف می زنند، می فرمایید به تحولات خارجی ربطی ندارد، حداقل پس بگویید مربوط به کارآمدی و عملکرد دولت است.


سخنگوی دولت، در این خصوص ادامه داد: ۳ سال قبل گفته شد ترامپ از برجام خارج نمی شود چون این توافق همه منافع آمریکا را تامین کرده است. امروز می گویند بایدن به برجام برنمی گردد چون هیچ منافعی در بازگشت به برجام ندارد.


به گفته ربیعی، همه بحث ما این بود که تروریسم اقتصادی، جنگ اقتصادی و فشار ترامپ، علیه معیشت، رفاه و زندگی ایرانیان بود و هدف ترامپ، سرنگونی ایران، تجزیه ایران، کوچک کردن ایران و فشار بر زندگی مردم و مستاصل کردن جامعه بود.  متاسفانه عده ای در زمان جنگ اقتصادی، حتی حاضر نبودند اسم تحریم بیاورند و علل فشار اقتصادی بر زندگی مردم را بیان کنند و حتی این لاپوشانی به لاپوشانی جنایات آمریکا منجر شد.


وی با اشاره به اینکه به طور طبیعی با کنار رفتن محور شرارت و ترامپ و احتمال تغییر سیاست‌های آمریکا باعث شد بخشی از اثر روانی جنگ اقتصادی از فضای جامعه زدوده شد، گفت: از ابتدا هم می گفتیم که قیمت واقعی ارز این نیست و این قیمت ها آثار جنگ اقتصادی و تحریم و آثار روانی آن است و کاهش قیمت های این روزها، در حقیقت بخشی از آثار روانی جنگ اقتصادی در حال تخلیه شدن است.


سخنگوی دولت در ادامه تاکید کرد: فراموش نشود در دوران جنگ اقتصادی، دولت با تدبیر و برنامه ریزی نگذاشت آمریکا به هدف خود که به دنبال فروپاشی ۳ ماهه، ۶ ماهه و شکستن ایران بود برسد هر چند در این جنگ اقتصادی، فشار بر دولت، فشار بر زندگی مردم و تلخ شدن زندگی و معیشت مردم پدید آمد و عده ای حتی نمی خواهند مدیریت مقاومت جامعه را هم ببینند.


ربیعی، افزود: در نهایت باید گفت همین که صدای شکسته شدن صدای ضد ایرانی و فشار حداکثری به گوش مردم ما رسید شاهد این کاهش قیمت ها هستیم. صدای شکسته شدن فشار حداکثری را ملت شنید و عده ای نشنیدند. دولت در سال ۹۵ و ۹۶تورم متوسط بلند مدت را به نصف رساند. یعنی دو سال پیاپی تورم تک رقمی شد در حالی که تورم بلند مدت ایران۱۸.۲ درصد بوده است. همزمان نرخ رشد تولید ناخالص داخلی را که متوسط بلند مدت آن ۲.۲ درصد است در فواصل سال‌های ۹۴ تا ۹۶ به ۴.۷ درصد رسید. یعنی تورم کمتر از نصف و نرخ رشد تولید بیش از ۲ برابر شد.  


وی با اشاره به اینکه شاخص دیگر خالص ایجاد شغل در متوسط بلند مدت کشور است که میانگین آن ۲۶۱ هزار نفر بوده و در سه سال ۹۴ تا ۹۶ متوسط خالص ایجاد شغل به ۶۸۴ هزار نفر رسیده است، گفت: در همین مدت پایه پولی که متوسط بلند مدت ۴۰ ساله اش۲۳.۸ درصد بود به ۱۷.۷ درصد رسید.

سخنگوی دولت نکته دیگر را مساله وابستگی به نفت عنوان کرد، گفت: همیشه از دغدغه های مقام معظم رهبری هم بوده است. وابستگی کشور به درآمدهای نفتی در متوسط بلند مدت ۴۸.۵  درصد بوده که در سالهای ۹۴ تا ۹۶ این وابستگی۳۰.۵ درصد شده بود. یعنی در زمانی که هنوز وارد جنگ اقتصادی نشده بودیم در چهار شاخص رش اقتصادی، کاهش تورم، افزایش اشتغال و کاهش وابستگی به نفت دوره افتخارآفرینی داشتیم.


به گفته ربیعی، اکنون نیز در سایه پایمردی مرد و تدابیر دولت در دوران فشار حداکثری آمریکا در آستانه خروج از جنگ تحمیلی اقتصادی هستیم و همه باید رفاه مردم را اولویت اصلی خود قرار دهند. من این اتهام را که دولت ارز را گروگان گرفته بود تا بعد از انتخاب بایدن ارزپاشی کند از  برخی تریبون های رسمی شنیدم، ظاهرا اینها ابعاد و آثار ادعای خود را نمی دانند، چنین اتفاقی اگر رخ داده باشد یک خیانت بزرگ به ملت ایران است. این یک ادعای نادرست یا از روی کم آگاهی است یا یک موضع سیاسی است که حتما غیراخلاقی است و امیدوارم از روی کم آگاهی باشد چون آسیب زننده به آرامش اجتماعی نیز هست.


وی با تاکید بر اینکه همانطور که زندگی روزمره مردم بازیچه نیست، روح و روان جامعه نیز بازیچه اظهاراتی از این دست نیست، افزود: این نوع مواضع را من هر شب در رصدی که برایم تهیه می شود، در رسانه های فارسی زبان خارج هم می بینم و می شنوم. مجددا لازم است به دوستانی که  این نوع ادعاها را مطرح میکنند، یادآوری کنم بحث فروش نفت را با دسترسی به ارز، اشتباه نگیرند.


سخنگوی دولت ادامه داد: ما بخاطر تحریم های ظالمانه آمریکا، هم در معاهدات و هم در دریافت ارز ناشی از فروش نفت مشکل داریم و تاکنون هم بخاطر اقدامات و تدابیر بانک مرکزی این مشکل به نحوی کنترل شده است بنابراین ادعایی وجود ارز به جز خزانه بانک مرکزی یک ادعای نادرست است. ای کاش جایی مرجعی، نهادی به این اتهامات نادرست و بر هم زننده روح و روان جامعه رسیدگی می کرد.


وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص  برنامه دولت برای برخورد قاطع با هرج و مرج های اخیر دلالان گفت: بدیهی است عوامل متعددی در افزایش قیمت ارز موثر بوده اند. این عوامل بخشی اقتصادی و بخش هایی عوامل روانی مبتنی بر روانشناسی اجتماعی فعالان اقتصادی و بازار و حتی افراد جامعه، بوده است. علاوه بر اینها متاسفانه در کشور ما همیشه سودجویی و برخی کسب و کارهای ناسالم و حتی بعضی وقتها فعالیت هایی مبتنی بر دستکاری های خارجی در فضای ارز و سکه به چشم می خورد.


ربیعی، گفت: اخیرا افرادی بطور سازمان یافته اقدام به افزایش نرخ ارز و سکه می کردند که توسط سیستم امنیتی برخورد شده است و دستگیر شدند و در همین راستا برنامه‌ریزی لازم با نهادهای قضایی و امنیتی برای تشکیل کمیته ای برای این امر انجام شده و مطلعم که اقدامات مهمی نیز صورت گرفته و افراد در شبکه هایی دستگیر یا متواری شده اند.


سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص جزئیات طرح اقتصادی ۹ ماهه که رئیس جمهور  در هیات دولت اعلام کرده بودند گفت: اولا برنامه ۹ ماهه در تداوم طرحهای متناسب با شرایط جنگ اقتصادی است. که بعد از خروج ترامپ از برجام اتخاذ شده اند. ما در دوران برجام نوعی از سیاستهای اقتصادی را دنبال می کردیم که مبتنی بر ایجاد رشد اقتصادی و جلب سرمایه گذاری بود. ما در یک سال شاهد آمدن شرکت‌های خارجی به ایران با حدود ۸۰ میلیارد دلار برای سرمایه گذاری خارجی بودیم.


وی در ادامه اظهار داشت: بدیهی است در دوران جنگ اقتصادی لازم بود در برخی عرصه ها سیاستهای انقباضی و در برخی حوزه ها نیز سیاستهای انبساطی جدید اتخاذ شود. در هزینه های دولت و واردات کالاها سیاست انقباضی در پیش گرفته شد به نحوی که ورود بیش از دو هزار و ۲۰۰ قلم کالا به کشور ممنوع شد.


ربیعی گفت: در سیاست‌های انبساطی گسترش صادرات، حمایت از تولید داخل و اهتمام به تکمیل پروژه های در حال اتمام که یادگار ارزشمندی برای دولت‌های بعد از ۱۴۰۰ است در دستور کار قرار گرفت که متاسفانه اقدامات زیرساختی دولت در اتمام پروژه های استراتژیک به دلیل عدم تمایل عده ای برای انعکاس خدمات اطلاع رسانی مناسب نشده است.


سخنگوی دولت با اشاره به اینکه بنابراین برنامه ۹ ماهه اشاره رییس جمهور مبتنی بر فرصت‌های جدیدی است که با رفتن جنگ افروز اقتصادی به وجود خواهد آمد، ادامه داد: هوشمندی یک سیستم و دولت در این است که از فرصتهای جدید به سرعت انطباق و بهره برداری کند.  لذا ما یک برنامه ۷۰ روزه و یک برنامه تا مرداد ۱۴۰۰ خواهیم داشت.


ربیعی، گفت: ایجاد سوال در مورد ضرورت تنظیم سیاست های ۹ ماهه جای تعجب عمیق دارد. امروزه حتی اقتصادهای شکوفای دنیا استراتژی‌های مخالفان را اتخاذ می کنند. اگر ما به سیاستگذاری اقتصادی و سیاسی ۹ ماهه نمی پرداختیم جای سوال داشت. سیاست اقتصادی ۹۲ تا ۹۷ دولت مبتنی بر شرایط جهانی و داخلی پدید آمده بود. از سال ۹۷ تا به امروز مبتنی بر مقابله با جنگ اقتصادی بود.


وی در ادامه گفت: امروز با توجه به سقوط فرد نامتعادل حاکم بر بزرگترین اقتصاد جهان نه تنها همه دولت ها با اقتصاد قوی بلکه کشورهای منطقه و حتی شرکت های بزرگ مبتنی بر تکنولوژی های ارتباطی نفتی و فولاد هم در حال انطباق با سیاستهای جدید می باشند.


سخنگوی دولت در پایان تاکید کرد: در همین راستا سیاست‌های تجاری، سیاست‌های مالی، سیاستهای پولی، تقویت تامین منابع مالی و سیاست حمایتی- رفاهی در قالب برنامه های ۹ ماه آینده دولت و در راستای مقابله با جنگ اقتصادی تداوم خواهد داشت. در سیاست‌های حمایتی و رفاهی طرح های حمایتی معیشتی با منبع یابی صحیح و پایدار در حال پیگیری است.

برچسب ها: علی ربیعی دولت
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر