25 آبان 1399 - 10:50
کارشناس اقتصادی در گفتگو با ایبِنا مطرح کرد؛

نظارت بر جریان‌های مالی کشور/ حذف بازارهای موازی غیرمولد

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: یکی از مهم‌ترین پیش نیازهای دولت برای استفاده از ابزارهای نظارتی، کنترل و نظارت بر جریان مالی کشور هست و در این مسیر باید بازارهای غیرمولد حذف شود.
کد خبر : ۱۱۹۵۴۹
عزیزی

رییس جمهور اخیرا در یکصد و هفتاد و نهمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، با اشاره به برنامه‌های اقتصادی دولت  تاکید کرد: در شرایط رو به بهبود اقتصادی دولت با اتخاذ سیاست‌های متناسب مالی و کنترل و هدایت نقدینگی به سمت تولید و توسعه سرمایه گذاری، تقویت ارزش پول ملی و کمک به تولید ملی و رشد اقتصادی کشور را با قوت دنبال می‌کند.


در این باره وحید عزیزی؛ کارشناس مسائل اقتصادی به خبرنگار ایبنا گفت: اولین گامی که دولت باید برای حمایت از تولید بردارد، برطرف کردن مشکل عدم صرفه تولید در کشور است. یکی از شاخص های مقابله با عدم صرفه تولید، مبارزه با بازارهای موازی است. 


وی افزود: بازارهای موازی عمدتا غیرمولد هستند. یکی از مهم ترین کارهایی که دولت باید انجام بدهد، این است که اولا با وضع مالیات، بازارهای غیرمولد را از صرفه اقتصادی بیندازد و سودشان را کاهش دهد، تا کسی به آن سمت و سو نرود که در این خصوص می توان به عنوان مثال به بحث مالیات بر عایدی سرمایه اشاره داشت. 


دوما ساماندهی معافیت های مالیاتی با افزایش پایه های مالیاتی جدید که در واقع فشار بر روی تولیدکننده نیست، اجرایی شود، به عبارت دیگر فقط از دهک های بالا مالیات دریافت می شود، با اجرای این سیستم، در عوض نرخ مالیات هایی که در حوزه تولید هست را کاهش دهند. مثل مالیات بر عملکرد، مالیات بر ارزش افزوده، در واقع باید نرخ این نوع مالیات ها را کاهش بدهند و در عوض نرخ مالیات هایی در حوزه ثروت، اخذ شود.


عزیزی در ادامه اظهار داشت: یک بحث دیگر در خصوص تولید و رشد اقتصادی، موضوع تامین مالی و نقدینگی است. در بحث تامین مالی هم یکی از اقداماتی که می تواند هم به بازار سرمایه و هم به دولت کمک کند که پروژه هایش را جلو ببرد، این است که پروژه های بزرگ و سودآوری که در کشور هست که منجر به تولید هم می شود مثل بحث پتروپالایشگاه ها را به صورت سهام پروژه یا به صورت اوراق مشارکت، در بازار سرمایه عرضه شود. این دو محور یعنی مالیات و تامین مالی پروژه ها، می تواند به تولید داخلی کمک کند. چنین اقداماتی است که می تواند تاثیر بسیاری زیادی بر رشد اقتصادی داشته باشد.


این کارشناس اقتصادی در پایان با اشاره به موضوع تلاش دولت برای تقویت ارزش پول ملی اظهار داشت: در این خصوص دولت اگر بخواهد از ابزارهای نظارتی خودش استفاده کند، یکی از مهم ترین پیش نیازهایش، کنترل و نظارت بر جریان مالی در کشور هست که در این شرایط، به طور جدی باید دنبال شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر