25 آبان 1399 - 08:52
یک کارشناس بانکی در گفتگو با ایبِنا:

برای مبارزه با پولشویی، نظرات فنی بانک مرکزی اولویت باشد

یک کارشناس مسائل بانکی گفت: بحث مبارزه با پولشویی کاملا فنی و بسیار پیچیده و فنی است، در نتیجه بهتر است که محوریت کار به بانک مرکزی سپرده شود.
کد خبر : ۱۱۹۶۳۸
نتاج

غلامحسن تقی نتاج، مدیرعامل بانک مهر اقتصاد در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص ضرورت مبارزه با پولشویی در نظام بانکی و پولی کشور گفت: در کلیت مقررات، مبارزه با پولشویی به دنبال سالم سازی و شفاف سازی مراودات اقتصادی است که از طریق تراکنش های بانکی صورت می گیرد و تقریبا در تمام کشورها هم این قاعده پذیرفته شده که وقتی پولی از طریق نظام بانکی مراوده می شود، اصل بر این است که از یک مسیر سالم عبور کرده و طبیعتا می تواند به سالم سازی اقتصادی کشور خیلی کمک کند. این به صورت یک قاعده کلی پذیرفته شده و بر این اساس، اقتصاد بین الملل به نوعی با این رویکرد کار خودش را انجام می دهد.


این کارشناس نظام بانکی افزود: طبیعتا وقتی چنین الزاماتی در نظام پولی کشور، عملیاتی می شود، می تواند در همه بخش های اقتصاد، کارکرد سالم سازی خود را داشته باشد که یکی از این حوزه ها، مبادلات ارزی است؛ چه در سطح خُرد و چه در سطح کلان.


تقی نتاج اظهار داشت: اگر ما بتوانیم اینگونه الزامات را در نظام بانکی خودمان توسعه بدهیم، حتما در جهت تقویت سالم سازی اقتصادمان کمک خواهد کرد.


وی در خصوص جایگاه بانک مرکزی در مبارزه با پولشویی گفت: بحث محور بودن بانک مرکزی در این حوزه، مهم است و تاکید می شود. طبیعتا یک سری از مقررات و قواعدی هست که در دنیا پذیرفته شده و ما هم به مرور عملیاتی خواهیم کرد.


تقی نتاج افزود: اتفاقا چنین اقداماتی خودش یک نوعی سیگنال و علامت دهی محسوب می شود به همه کشورهایی که بر خلاف تصوری که دارند و کشور ما را متاسفانه یکی از زمینه های پولشویی می دانند؛ اتفاقا بر عکس، کشور ما جز کشورهایی است که شدیدا مقابله می کند با بحث های پولشویی و پذیرش یک چنین اقدامات مبارزه با پولشویی کمک می کند به این چهره نظام بانکی کشور ما در سطح دنیا که کشور ما قویا در ارتباط با مبارزه با پولشویی ایستاده و اجازه نمی دهد که در حوزه های مختلف، بستری برای اقدامات خلاف به وجود آید.


مدیرعامل بانک مهر اقتصاد افزود: بعضا مشاهده می شود که بر خلاف نظر بانک مرکزی، یک سری تصمیماتی اتخاذ می شود. نمی خواهم آن دیدگاه های سیاسی در روابط بین الملل را نادیده بگیرم. ولی چون بحث مبارزه با پولشویی کاملا فنی هست و خود پولشویی هم که یک بحث بسیار پیچیده و فنی است، در نتیجه بهتر است که محوریت کار به بانک مرکزی سپرده شود و نظرات فنی بانک مرکزی در اولویت کار قرار بگیرد، طبیعتا بانک مرکزی بدون هماهنگی سایر مراجع ذیربط کاری انجام نداده و نخواهد داد. اگر محوریت این کار فنی را به بانک مرکزی بسپاریم، مطمئنا توفیق بیشتری حاصل خواهد شد.


/////////////


کامبیز زاهدپور


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر