تشکیل بزرگترین اتحادیه تجارت آزاد جهان بدون آمریکا

آسیا بزرگترین اتحادیه تجاری جهان و گروهی تحت حمایت چین را به استثنای ایالات متحده تشکیل می‌دهد.
کد خبر : ۱۱۹۶۵۵
توافق تجاری

به گزارش ایبِنا به نقل از رویترز، روز یکشنبه پانزده اقتصاد آسیا و اقیانوسیه بزرگترین اتحادیه تجارت آزاد جهان را تشکیل دادند، توافقی با حمایت چین که شامل ایالات متحده نمی شود. امضای مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای در یک نشست منطقه ای در هانوی، ضربه ای بیشتر به توافق گروه تحت فشار باراک اوباما، رییس جمهور سابق ایالات متحده است که ترامپ جانشین وی در سال ۲۰۱۷ از آن خارج شد.


در میان سوالات مربوط به تعامل واشنگتن در آسیا، ممکن است این مشارکت اقتصادی موقعیت چین را به عنوان شریک اقتصادی با جنوب شرقی آسیا، ژاپن و کره تقویت کند و دومین اقتصاد بزرگ جهان را در موقعیت بهتری برای شکل دادن قوانین تجارت منطقه قرار دهد.


ایالات متحده در این مشارکت اقتصادی و همچنین مشارکت بین اقیانوس آرام به رهبری جانشین اوباما غایب است و و این غیبت بزرگترین اقتصاد جهان را از میان دو گروه تجاری که دارای سریعترین رشد روی زمین هستند، خارج می کند.


به گفته یک اقتصاددان ارشد در مقابل، این مشارکت اقتصادی می تواند به پکن کمک کند تا وابستگی خود را به بازارها و فناوری خارج از کشور کاهش دهد، این تغییر با افزایش اختلافات در واشنگتن تسریع می شود.


این مشارکت اقتصادی انجمن ۱۰ عضوی ملل آسیای جنوب شرقی، چین، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند را گروه بندی می کند. هدف در سال های آتی کاهش تدریجی تعرفه ها در بسیاری از مناطق است.


این توافق در حاشیه اجلاس آنلاین این انجمن در حالی برگزار شد که رهبران آسیایی تنش ها را در دریای چین جنوبی برطرف می کردند و برنامه هایی را برای بهبود اقتصادی پس از همه گیری در منطقه ای که رقابت ایالات متحده و چین در حال افزایش است، به عهده می گیرند.


در مراسمی غیرمعمول که به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار شد، رهبران کشورهای عضو این مشارکت به نوبت پشت سر وزرای تجارت خود ایستادند که یکی یکی نسخه های توافق نامه را امضا کردند، و سپس آنها را با پیروزی به دوربین ها نشان دادند.


نخست وزیر ویتنام، که به عنوان رئیس این انجمن میزبان این مراسم بود، گفت: این مشارکت به زودی توسط کشورهای امضا کننده تصویب می شود و با کمک به بهبود اقتصادی پس از همه گیری COVID ، به اجرا در می آید. ویتنام گفت: این مشارکت اقتصادی ۳۰ درصد اقتصاد جهانی، ۳۰ درصد جمعیت جهانی را تشکیل می دهد و به ۲.۲ میلیارد مشتری می رسد.


وزارت دارایی چین گفت وعده های اتحادیه جدید شامل حذف برخی تعرفه ها در این گروه، برخی فوری و برخی دیگر طی ۱۰ سال انجام می شود. جزئیاتی در مورد اینکه کدام محصولات و کدام کشورها کاهش فوری تعرفه ها را می بینند، وجود ندارد.


این وزارتخانه در بیانیه ای گفت: برای اولین بار، چین و ژاپن به توافق نامه کاهش تعرفه دوجانبه دست یافتند و به یک موفقیت تاریخی دست یافتند. این توافق برای اولین بار است که میان چین، ژاپن و کره جنوبی قدرت های رقیب آسیای شرقی در یک توافق نامه تجارت آزاد منعقد می شوند.


رییس دپارتمان سیاسی تجارت چند جانبه در وزارت صنعت و تجارت ویتنام گفت: این مشارکت به کاهش یا حذف تعرفه های محصولات صنعتی و کشاورزی کمک می کند و قوانینی را برای انتقال داده تعیین می کند.


وزیر تجارت اندونزی هفته گذشته گفت: این پیمان به محض تصویب این توافق نامه در داخل کشور طی دو سال آینده، اجرا می شود.برای چین، گروه جدید، شامل بسیاری از متحدان ایالات متحده، عمدتا ناشی از عقب نشینی ترامپ از مشارکت بین اقیانوس آرام است. هند در ماه نوامبر سال گذشته از مذاکرات این مشارکت اقتصادی خارج شد، اما رهبران آن گفتند که درها برای پیوستن به آن باز مانده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر