صعود قیمت نفت در چین و ژاپن

با امید اوپک پلاس به مهار عرضه، نفت با افزایش قیمت در چین، ژاپن روبرو می‌شود.
کد خبر : ۱۱۹۶۸۲
نفت

به گزارش ایبِنا به نقل از رویترز، روز دوشنبه قیمت نفت صعود کرد و برخی از ضررهای قبلی را جبران کرد به این امید که اوپک پلاس محدودیت های تولید فعلی را کنترل کند و نگرانی ها در مورد کاهش تقاضای سوخت مربوط به افزایش موارد ابتلای COVID-۱۹ و تولید بیشتر از لیبی جبران کند.


ارقامی که نشان دهنده جهشی مجدد در دومین و سومین اقتصاد بزرگ جهان، چین و ژاپن است، همراه با داده های روزانه که پالایشگاه های چینی بیشترین نفت خام را در ماه اکتبر پردازش می کنند، از قیمت ها پشتیبانی می کنند.


معاملات آتی نفت خام برنت در ژانویه با ۴۴ سنت یا ۱ درصد افزایش به ۴۳.۲۲ دلار در هر بشکه رسید و این در حالی است که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در دسامبر ۴۰.۶۷ دلار در هر بشکه بود که ۵۴ سنت یا ۱.۴ درصد رشد داشت.


به گفته یک اقتصاددان، اساساً اعداد چین از این موضوع پشتیبانی می کند که چرا قیمت نفت می تواند در این سطح حفظ شود. هفته گذشته هر دو قرارداد با امید به واکسن COVID-۱۹ بیش از ۸ درصد به دست آوردند و سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و متحدان آنها از جمله روسیه برای حمایت از قیمت ها در سال آینده تولید پایین تری را حفظ می کنند.


گروه اوپک پلاس، تولید خود را در حدود ۷.۷ میلیون بشکه در روز کاهش داده است، در حالی که میزان انطباق آن در ماه اکتبر ۱۰۱ درصد است و از ژانویه تولید ۲ میلیون بشکه در روز را برنامه ریزی کرده بود.


روز سه شنبه قرار است اوپک پلاس جلسه کمیته وزرا را برگزار کند که می تواند تغییراتی در سهمیه های تولید هنگام دیدار همه وزرا در ۳۰ نوامبر و ۱ دسامبر را توصیه کند. با این حال، بهبود سریع تولید نفت در لیبی، یکی از اعضای اوپک، به بیش از ۱.۲ میلیون بشکه در روز، چالشی برای کاهش اوپک پلاس است، در حالی که کاهش سرعت در ترافیک در سراسر اروپا و ایالات متحده امیدهای بهبود تقاضای سوخت را در همین زمستان کاهش می دهد.


تحلیل گران گفتند: ترافیک بزرگراه های اروپا طی هفته های اخیر در برخی از کشورها (مانند فرانسه) با اقدامات تعطیلی تقریباً ۵۰ درصد کاهش یافته است. با وجود عدم تمایل مقامات در اجرای محدودیت های جدید، حرکت مردم در بزرگراه های ایالات متحده نیز بر اساس داده های مسافت پیموده شده خودرو کاهش می یابد.


در حالی که تقاضای سوخت در حال کند شدن است، داده های بیکرهیوز نشان داد که تعداد دکل های نفت و گاز طبیعی ایالات متحده هفته گذشته به بالاترین حد از ماه می افزایش یافته است زیرا تولید کنندگان با افزایش قیمت نفت خام به سطح خوبی بازمی گردند.


تحلیل گران انتظار دارند که مازاد نفت در نیمه اول سال آینده میلادی به ۱.۵ میلیون تا ۳ میلیون بشکه در روز برسد، در حالی که فقط واکسن در نیمه دوم تقاضا را افزایش می دهد.

برچسب ها: چین ژاپن قیمت نفت
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
اینفوگرافیک
بیشتر
پربیننده ها