26 آبان 1399 - 13:51

طرح اخذ مالیات از تراکنش‌های بانکی عملی نیست

اگر هزینه‌ای بر تولیدکننده یا واردکننده و به طور کلی بخش خصوصی اضافه شود طبیعتا به قیمت کالا اضافه می‌کند و این مصرف کننده است که باید هزینه مصاعف را بپردازد.
کد خبر : ۱۱۹۶۸۹
بازار

نایب رییس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق بازرگانی تهران در خصوص پیگیری مجلس برای تامین منابع مالی مورد نیاز طرح معیشتی از طریق اخذ مالیات تراکنش های بانکی، با اشاره به اینکه به طور کلی طرح تامین کالاهای اساسی را از پایه اشتباه می داند، گفت: این تجربه را از سال های گذشته نیز داشته ایم که نتوانسته موفق آمیز باشد و به جز اینکه هزینه اضافی برای دولت داشته باشد و ایجاد رانت و فساد کند هیچ تاثیری ندارد چرا که به دست مصرف کننده واقعی نیازمند هم نخواهد رسید.


مهراد عباد در گفت و گو با ایبِنا تصریح کرد: تامین منابع مالی این طرح از طریق مالیات تراکنش های بانکی عملیاتی نیست چرا که مورد پذیرش مردم نخواهد بود.


به گفته عباد، اگر هزینه ای بر تولیدکننده یا واردکننده و به طور کلی بخش خصوصی اضافه شود طبیعتا به قیمت کالا اضافه می کند و این مصرف کننده است که باید هزینه مصاعف را بپردازد. این در حالی است که می خواهند به مردم کمک کنند اما در واقع از این جیب به آن جیب می شود؛ بنابراین چنین طرحی هیچ توجیهی ندارد.


نایب رییس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: پیشنهادات بسیار بهتری وجود دارد که دولت بتواند تامین بودجه کند تا از روش های مختلف از مردم حمایت داشته باشد. با توجه به اینکه چنین طرح های مشابه کوپن در دنیا منسوخ شده، دولت می تواند با خدماتی که ارائه می دهد بخشی از مشکلات مردم را حل کند که تقویت بیمه ها مهم ترین آن است.


وی تاکید کرد: اینکه بخواهند از تراکنش بانکی و اصل پول مردم درصدی اخذ کنند هیچ توجیهی ندارد و قطعا مورد پذیرش صاحبان حساب های بانکی نخواهد بود، چه بسا امکان دارد از طرق دیگر مبادلات و معاملات خود را پیش ببرند.


عباد افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا انتقال پول بدون هزینه است و به ویژه با گسترش رمز ارزها این میزان به کمترین حالت می رسد، اما در کشورما برعکس است. یکی از راه حل هایی که دولت هیچگاه به صورت جدی به آن نپرداخته، اخذ مالیات از افرادی است که سال های قبل مالیاتی پرداخت نکرده اند. یا اینکه دولت می تواند مالیات کمی که از اصناف می گیرد را اصلاح کند. مثلا فروشگاهی که در ماه گردش های میلیاردی دارد، چرا باید مثلا ۵ میلیون مالیات بدهد؟  

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر