درخواست جدید نخست وزیر سابق مالزی از گلدمن ساکس

روز سه‌شنبه نجیب رزاق، نخست وزیر پیشین مالزی از دادگاه ایالات متحده برای جستجوی مدارک و شهادت از بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس اجازه خواست.
کد خبر : ۱۱۹۷۵۰
نجیب رزاق

به گزارش ایبِنا به نقل از رویترز،  روز سه شنبه نجیب رزاق، نخست وزیر پیشین مالزی از دادگاه ایالات متحده اجازه خواست تا جستجوی مدارک و شهادت از بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس را برای کمک به دفاع در برابر اتهامات کیفری در مالزی درباره رسوایی مالی (وان ام دی بی)؛ شرکت توسعه استراتژیک تحت مدیریت دولت انجام دهد.


نجیب که پس از محکومیت به ۱۲ سال زندان در ماه جولای به اتهام فساد و پولشویی، وثیقه دارد، انتظار می رود در ماه فوریه از این حکم فرجام خواهی کند و  چهار دادگاه دیگر مربوط به این رسوایی پیش رو دارد.


وزارت دادگستری آمریکا گفته است که حدود ۴.۵ میلیارد دلار از وجوه توسعه دولتی  برهاد یک مالزی (۱MDB)، که نجیب در سال ۲۰۰۹ تاسیس کرده بود، شامل برخی از بودجه هایی که گلدمن برای جمع آوری این شرکت کمک کرده بود، مورد سواستفاده قرار گرفت.


نجیب در دادگاهی در نیویورک، گفت که گلدمن ساکس و رییس سابق آن در جنوب شرقی آسیا، تیم لایسنر، احتمالاً شواهدی در دست دارند که مقامات وان برای کلاهبرداری از صندوق برنامه ریزی کرده اند و حالا او را به دروغ برای جلوگیری از مسئولیت متهم می کنند.


نجیب افزود که تلاش های لایسنر و دیگران برای پنهان کردن رد پول، وی را گمراه کرد و تصور کرد وجوه وان که به حساب او وارد شده بود کمک های سیاسی خانواده سلطنتی سعودی بوده است. وی در این پرونده گفت: این تلاش قاره ها و حوزه های قضایی متعددی را شامل می شد، مجموعه ای از شرکت های وابسته و افراد زیادی بود.


سخنگوی گلدمن ساکس مانند وکیل لایسنرازاظهار نظر خودداری کرد. گلدمن موافقت کرده است بیش از ۵ میلیارد دلار، از جمله رکورد ۲.۹ میلیارد دلار در ایالات متحده، تا تحقیقات درباره نقش آن در تعهد ۶.۵ میلیارد دلاری فروش اوراق قرضه برای وان را انجام دهد. لایسنر به جرم خود یعنی توطئه برای پولشویی و توطئه برای نقض قانون اقدامات فساد خارجی در سال ۲۰۱۸ اعتراف کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر