03 آذر 1399 - 11:15
کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در گفتگو با ایبنا؛

اگر نفت را از اقتصاد حذف کنیم، جایگزین آن چیست؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی بایستی به توسعه پتروپالایشگاه ها توجه ویژه داشته باشیم. پتروپالایشگاه هایی که طرح های ده ساله گذشته هستند را سرمایه گذاری و فعال کنیم.
کد خبر : ۱۱۹۷۶۳
شاه ویسی

به گزارش ایبِنا، با نزدیک شدن به فصل رونمایی از بودجه ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس، دکتر روحانی از ارائه بودجه ۱۴۰۰ با هدف اصلی قطع وابستگی مستقیم بودجه به نفت خبر داد.  در این میان، یسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند برای رهایی اقتصاد ایران از دلارهای نفتی، بایستی به سمت رونق تولید و حمایت از کسب و کارهای با ارزش افزوده حرکت کرد. سیاستی که در مجموع منجر به رونق صادرات غیرنفتی و ارزآوری از ناحیه بخش خصوص و توسعه اقتصاد غیرنفتی خواهد شد.


یک کارشناس ارشد اقتصادی در خصوص حرکت به سمت اقتصاد بدون نفت گفت: اقتصاد بدون نفت خیلی خوب است؛ در حال حاضر ۹۰ درصد کشورهای دنیا نفت ندارند، اما همتی ملی و سرمایه ملی مبتنی بر کار دارند. رهبر معظم انقلاب نیز همواره بر حمایت از تولید، کار و سرمایه ملی تاکید دارند.


ساسان شاه ویسی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با طرح این سوال که «اگر نفت را از اقتصاد حذف کنیم، جایگزین آن چیست» اظهار داشت: دنیا جایگزین نفت را با افزایش نرخ تولید ملی، افزایش گردش خدمات، ایجاد ظرفیت سازی برای اقتصاد، جریان بخشی به نرخ سرمایه گذاری های موثر اعم از داخلی و خارجی، استفاده کردن از ظرفیت ها و منابع ملی و افزایش نرخ بهره وری، پیش برده است.


وی افزود: می توان گفت بسیاری از کشورهای دنیا، یک مجموعه ای از اتفاقات را در اقتصادشان صورت می دهند، تا وابستگی خودشان را نه تنها به نفت، بلکه به سایر وابستگی ها، قطع کنند. این وابستگی ها در کشورها متفاوت است؛ برخی از کشورها وابستگی به اعانات بین المللی دارند، مانند کشور اردن به اعانه بین المللی به خصوص به ایالات متحده آمریکا وابسته و زندگی می کنند، یک کشوری هم مانند مصر، بخش بزرگی از اقتصادش با کمک های بین المللی جریان دارد.


به نظرم می رسد که اقتصاد ما بایستی مبتنی بر سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری، مبتنی بر سیاست های کلی برنامه های توسعه و مبتنی بر مصوبات و مستندات اسناد پشتیبان برنامه های توسعه، حرکت کند. بارها قرار شده که اقتصادمان را اقتصاد بدون نفت کنیم؛ البته برای نفت هم باید به شکل سیانتی به عنوان سرمایه گذاری های آینده باور و آینده محور، برنامه ریزی داشته باشیم. وی تاکید کرد: وقتی مسئولان از اقتصاد بدون نفت صحبت می کنند، باید این را واضح کنند.


این کارشناس اقتصادی در ادامه با طرح این سوال که اگر نفت ما امروز تحریم نباشد، باز هم صحبت درباره اقتصاد بدون نفت می کنیم؟ به راهکاری قابل اجرای برای رسیدن به اقتصاد بدون نفت اشاره و اظهار داشت: در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی بایستی به توسعه پتروپالایشگاه ها توجه ویژه داشته باشیم. پتروپالایشگاه هایی که طرح های ده ساله گذشته هستند را سرمایه گذاری و فعال کنیم. امروز ستاره خلیج فارس یک نمونه از این موارد است؛ چه برای پشت سر گذاشتن موانع داخلی (رویکردها، سیاست ها، سلایق و دیدگاه های داخلی در حوزه اقتصاد ملی) و چه در مواجهه با موانع و چالش های بین المللی، ما یک فتح الفتوح کردیم و یک ستاره خلیج فارس را راه اندازی کردیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر