29 آبان 1399 - 11:29

طرح پرداخت یارانه کالاهای اساسی تأیید شد

شورای نگهبان مصوبه مجلس شورای اسلامی برای الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی را تأیید کرد.
کد خبر : ۱۱۹۷۶۸
کالای اساسی

به گزارش ایبِنا؛ عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان طی پیامی در صفحه شخصی خود در پیام رسان توئیتری نوشت: طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی که هفته قبل با ایراد اصل ۷۵ مواجه شده بود، پس از انجام اصلاحات از سوی نمایندگان مجلس در جلسه امروز شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مغایر شرع و قانون اساسی تشخیص داده نشد.


 اوایل آبان ماه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با الزام دولت به پرداخت یارانه برای تامین کالاهای اساسی موافقت کردند. اما چالش اصلی بین دولت و مجلس بر سر منابع مالی این طرح بود. موضوعی که با واکنش شورای نگهبان نیز مواجه شد و سخنگوی این شورا در گفتگویی از رد شدن طرح مصوب مجلس خبر داد.


عباس کدخدایی پیش از این اعلام کرده بود که شورای نگهبان طرح الزام دولت برای پرداخت یارانه کالاهای اساسی را مورد بررسی قرار داد و اعضای این شورا به دلیل بار مالی با این طرح مخالفت کردند. وی دلیل این امر را ایراد شورای نگهبان درباره اصل ۷۵ قانون اساسی برای این طرح عنوان کرده بود زیرا دولت بار مالی آن را متقبل نشده است.


اما مجلسی‌ها پس از رد شدن طرح مورد نظر، در پی اصلاح موارد مورد نظر شورای نگهبان برآمدند و اعلام کردند منابع مورد نیاز برای اجرای این قانون از چهار محل زیر تعیین می‌شود:


۱/ وصول اقساط سهام دولت به میزان ۲۸ هزار میلیارد ریال  


۲/ واگذاری باقیمانده سهام دولت در شرکت های پالایشی به میزان یکصد و هشتاد هزار میلیارد ریال


۳/ واگذاری باقیمانده سهام شرکت های صنعتی به میزان یکصد و بیست هزار میلیارد ریال


۴/ واگذاری باقیمانده سهام بانک ها و بیمه ها به میزان ۷۰ هزار میلیارد ریال


این اصلاح و موافقت نمایندگان در حالیاست که در طرح قبلی مجلس، به طور مشخص در خصوص منبع مالی ذکر شده بود: «منابع مورد نیاز برای اجرای این قانون به میزان ۳۰۰ هزار میلیارد ریال از محل فروش اموال حق‌الامتیاز و واگذاری سهام دولت و حقوق مالکان ناشی از آن در چارچوب قانون وزارت اقتصاد و دارایی تأمین می‌شود.»


این تغییرات در شرایطی است که تامین مالی از منابع مورد اشاره نمایندگان مجلس، همچنان چالش اصلی دولتمردان است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر