02 آذر 1399 - 08:36
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

تاثیر مثبت توزیع اوراق قرضه بر کاهش نقدینگی

یک کارشناس اقتصادی، سیاست بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه دولت را مثبت ارزیابی کرد و گفت: توزیع اوراق قرضه دولتی با کاهش رشد نقدینگی به کنترل نرخ تورم کمک خواهد کرد.
کد خبر : ۱۱۹۸۳۲
احمد مجتهد

به گزارش ایبِنا، رئیس بانک مرکزی معتقد است کنترل همزمان نرخ تورم، نقدینگی و نرخ ارز و مراقبت از سایر بازارها و نیز حمایت از جهش تولید شرایط پیچیده‌ای را برای بانک مرکزی و نظام بانکی ایجاد کرده است. از سوی دیگر، کرونا، تحریم، تولید نامتوازن و آسیب‌پذیری بخش واردات و صادرات به چالش‌های وضعیت کنونی دامن زده است. در این شرایط، باید این کلاف هزارپیچ را از هم گشود و یک به یک گره‌های آن را باز کرد. اما آیا این کار ممکن است؟ بهترین راهکار برای دستیابی همزمان به همه اولویت‌ها چیست؟ آیا می‌توان در شرایط امروز اقتصاد کشور به طور همزمان و یکپارچه تورم را مهار کرد، ‌نقدینگی را هدایت کرد، اثر تحریم‌ها و نرخ ارز را خنثی کرد و دولت و مجلس را به مسیر درست سیاست‌گذاری اقتصادی و اجتماعی کشاند؟


دکتر احمد مجتهد، اقتصاددان و استاد دانشگاه در این‌باره توضیحاتی به خبرنگار ایبِنا داد و اظهار کرد: اگر ما بتوانیم تورم را کنترل کنیم، دقیقاً به هدف دیگرمان که کنترل نرخ ارز است، می‌رسیم.


وی ادامه داد: چند عامل در تغییرات نرخ ارز موثر هستند اما یکی از عوامل مهم آن تورم است و انتظارات مردم در مورد شرایط سیاسی و اقتصادی هم از عوامل بسیار مهمی است که در نوسانات نرخ ارز دخالت دارد.


مجتهد افزود: بنابراین در راستای وظیفه اصلی بانک مرکزی که حفظ ارزش پول ملی است، کنترل نرخ تورم در اولویت قرار دارد. اگر کنترل نرخ تورم صورت پذیرد منجر به کاهش قیمت‌ها و کاهش نرخ ارز می‌شود؛ لذا اگر انتظار تاثیر در سر این پیکان را داریم نمی‌شود از ابتدای پیکان یعنی کنترل تورم غافل شویم و در این رابطه بانک مرکزی اقدامی انجام ندهد.


وی یکی از منشاءهای تورم را در ساختار بودجه دانست و اظهار کرد: تورم بیشتر از کسری بودجه دولت‌ها ناشی می‌شود و در این رابطه مهم است بدانیم که چگونه می‌شود کسری بودجه دولت را جبران کرد که تبعات اقتصادی کمتری داشته باشد.


این استاد دانشگاه اضافه کرد: کاری که بانک مرکزی در این رابطه انجام داده است، فروش اوراق قرضه است که به این ترتیب رشد نقدینگی را کاهش دهد و نگذارد به افزایش تورم دامن بزند.


این تحلیلگر مسائل اقتصادی ایران با بیان اینکه توزیع اوراق قرضه دولتی سیاست درستی بوده است، یادآور شد: به نظر من، کار بانک مرکزی در این رابطه صحیح بوده و اثرات آن هم دیده شده است. این مسئله که انجام پذیرفت باعث شد رشد نقدینگی کاهش پیدا کند و حتی در فعالیت بانک‌ها هم اثر گذاشته است. چون بخشی از فروش اوراق قرضه به بانک‌ها صورت گرفته و آنها طبق دستورالعمل بانک مرکزی موظف‌ شده‌اند ۳ درصد از منابع سپرده‌های خودشان را به خرید اوراق قرضه اختصاص دهند.


مجتهد در پایان افزود: سیاست‌های بانک مرکزی در راستای کنترل نقدینگی باعث شده است تا منابع بانک‌ها در حقیقت کم شود و در این شرایط هدف بانک مرکزی که در رابطه با کاهش میزان نقدینگی و مدیریت آن است، محقق شده است که در درازمدت به کنترل تورم می‌انجامد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر