عراق برنامه جبران چگالی نفت را اصلاح کرد

عراق برنامه جبران چگالی نفت را با شروع صادرات ۲۰۲۱ اصلاح کرد.
کد خبر : ۱۱۹۹۱۱
نفت عراق

به گزارش ایبِنا به نقل از  رویترز، طبق اعلامیه ۲۳ نوامبر، شرکت بازاریابی نفت عراق (SOMO) مکانیزم قیمت مورد استفاده برای جبران نوسانات چگالی صادرات نفت خام به خریداران را، با شروع حمل و نقل در سال ۲۰۲۱، اصلاح کرد.


این اعلامیه به دنبال برنامه SOMO برای راه اندازی سومین گرید صادرات نفت خام به نام بصره مدیوم در ژانویه، با تقسیم تولید بصره لایت موجود به دو گرید است.


گرید صادرات بصره لایت جدید پس از تقسیم، دارای گرانش ۳۳ درجه انستیتوی نفت آمریکا (API) خواهد بود در حالی که گرانش بصره مدیوم ​​۲۹ درجه خواهد بود. نفت خام سنگین بصره، که SOMO از سال ۲۰۱۵ شروع به بازاریابی آن کرد، دارای گرانش ۲۴ درجه API  است.


SOMO بالابرهای بصره لایت و بصره مدیوم ​​را تا ۴۰ سنت در هر بشکه برای هر درجه کامل زیر درجات گرانش API جبران می کند. در این اطلاعیه آمده است: بالابرهای سنگین بصره به ازای هر درجه بار کمتر از وزن مخصوص API ، ۶۰ سنت در هر بشکه دریافت می کنند.


گرانش API شاخص چگالی نفت است. نفت با گرانش پایین پس از تصفیه گرایش به تولید نفت کوره بیشتری دارد در حالی که نفت خام با گرانش بالاتر هنگام تصفیه شدن به تولید محصولات با ارزش بالاتر مانند بنزین و سوخت دیزل گرایش دارد.


عراق در ماه اکتبر حدود ۲.۷۷میلیون بشکه در روز نفت خام بصره صادر کرد و دومین تولید کننده بزرگ در سازمان کشورهای صادرکننده نفت است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر