15 آذر 1399 - 09:26
یک نماینده مجلس با ایبِنا مطرح کرد:

راه‌هایی برای خروج اقتصاد از سلطه پول نفت

یک نماینده مجلس گفت: با انجام برخی اقدامات مانند جلوگیری از خام فروشی و حمایت از سرمایه‌گذاران صنایع پایین دستی نفت؛ می‌توان به سلطه درآمدهای نفتی بر اقتصاد ایران غلبه کرد.
کد خبر : ۱۲۰۰۳۶
نفت

به گزارش ایبِنا، سال جاری کشور ما از یک سو در نتیجه روبه‌روشدن با تحریم‌های ظالمانه آمریکا با افت فروش نفت همراه شد و از سوی دیگر، شیوع بیماری کرونا، تقاضای جهانی نفت را متاثر کرد و به‌ دنبال آن، قیمت‌های جهانی را کاهش داد. این موارد سبب شد تا تصمیم‌سازان کشور به این نتیجه دست یابند که باید ظرفیت‌های درآمدزای دیگر را فعال سازند تا یکبار برای همیشه به سلطه نفت بر اقتصاد کشور پایان دهند. 


حسین حسین‌زاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره وابستگی اقتصاد ایران به پول نفت گفت: بررسی‌های کمیسیون در خصوص عدم وابستگی اقتصاد ایران به پول نفت به این نتیجه رسیده که چنین چیزی امکان‌پذیر نیست، اما می‌توان روش آن را تغییر داد. جهت جلوگیری از خام فروشی راه‌های مختلفی در اختیار داریم که علاوه بر ارزآوری می‌تواند ارزش افزوده بالا و بازار مصرف داخل هم داشته باشد.


وی در ادامه اضافه کرد: بودجه سال ۱۴۰۰ در همین راستا پیش بینی شده است. با توجه به اینکه  بر صادرات نفت نمی‌توان حساب باز کرد، اما بنا نیست صنعت نفت نادیده گرفته شود و از آن بی‌بهره بمانیم. مجلس در راستای جلوگیری از خام فروشی و ارزش افزوده نفت تلاش می‌کند که در بودجه جبران شود. 


این نماینده مجلس در این رابطه یادآور شد: کار دیگری که باید داخل بودجه  ۱۴۰۰ در بخش انرژی مدنظر قرار گیرد، تخصیص خوراک با تنفس چند ساله به سرمایه گذرانی است که در صنعت پایین دستی صنعت نفت قصد فعالیت دارند. حرکت فوق کمکی است که مجلس در راستای افزایش توسعه صنایع نفت و گازو پتروشیمی انجام می‌دهد. بنابراین درست است که به صورت خام نمی‌توانیم صادرات را پیش‌بینی کنیم، اما برای جبران این کمبود کارهای فوق در دستور کار قرار خواهد گرفت تا از بدتر شدن وضعیت اقتصادی جلوگیری به عمل آید.


حسین‌زاده در اینباره تاکید کرد: موارد فوق ظرفیت‌هایی است که در اقتصاد ایران وجود دارد و با توسل به آنها به سلطه نفت در اقتصاد کشور می‌توان پایان داد. ایران کشوری است که وابستگی شدید به نفت دارد و به دلیل تحریم‌ها فرصتی پیش آمده تا بیشتر صنعت خود را بشناسیم و در آن زمینه قدم برداریم.


این عضو کمیسیون انرژی در رابطه با فعال کردن درآمدهای ارزی برای کاهش وابستگی بودجه به نفت، تاکید کرد: توسعه فرآورده‌های پایین دستی نفت خام آنها را برای صادرات صاحب قابلیت می‌کند و از خام فروشی جلوگیری به عمل می‌آورد، در راستای این موارد درآمد ارزی نیز بیشتر خواهد شد. پیش از تحریم‌ها که نفت خام صادر می‌کردیم، فرآورده‌های آن دیده نمی‌شد، حال قصد داریم، برعکس عمل کنیم. از این طریق هم صنعت داخل منتفع می‌شود و هم صادرات رونق پیدا می‌کند.

برچسب ها: ارز نفت خام
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها