15 آذر 1399 - 11:07

صادرات جایگزین نفت/ درآمد غیرنفتی می‌تواند دو برابر شود

با افزایش صادرات غیرنفتی درآمد ارزی بالا می‌رود و طبیعتا با جایگزین کردن درآمدهای این بخش به جای درآمدهای نفتی، شاهد رونق بیشتر در اقتصاد خواهیم بود.
کد خبر : ۱۲۰۰۸۶
بهرام سبحانی

نایب رییس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به سهم درآمدهای نفتی در بودجه ۱۴۰۰ و لزوم جایگزینی درآمدهای غیرنفتی در اقتصاد اظهار کرد: زمانی که اکثر درآمدها وابسته به نفت باشد، همین اتفاقی که در یک سال اخیر رخ داد را شاهد خواهیم بود و آن هم تحریم فروش نفت ایران است که متاسفانه به اقتصاد آسیب زده است.


بهرام سبحانی در گفت‌وگو با ایبِنا تصریح کرد: به هر حال بخش‌های بسیاری به درآمدهای ارزی وابسته بود که با کاهش شدید فروش نفت ارزهای مورد نیاز تامین نشد و طبیعتا با کمبود ارز مواجه شدیم. زمانی که درآمد ارزی فقط به نفت وابسته باشد آسیب پذیری اقتصاد مخصوصا در دوره تحریم‌ها هم بیشتر می‌شود. اما وقتی از درآمدهای ارزی حاصل از نفت قطع امید کنیم طبیعتا رونق را به اقتصاد وارد می‌کنیم، البته اگر منبع جایگزین را به درستی ایجاد کنیم.


وی با تاکید بر اینکه توسعه صادرات غیرنفتی منبع جایگزین اصلی برای درآمدهای نفتی است، ‌ادامه داد: توجه به صادرات غیرنفتی، فراهم کردن شرایط برای صادرکنندگان و ایجاد مشوق‌های صادراتی لازم برای صادرات محصولات غیرنفتی از مهم ترین مسائلی است که باید در دستور کار قرار گیرد.


نایب رییس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به روش‌های دیگر جایگزین درآمدهای نفتی گفت: روش‌هایی مانند انتشار اوراق قرضه و مشارکت هم هرچند می‌تواند منبع خوبی باشد، اما موقت است چرا که زمان سررسید دارد و باید پرداخت شود.


سبحانی افزود: قرار نیست فقط یک سال درآمد غیرنفتی را جایگزین درآمد نفتی کنیم، بلکه باید این مسیر ادامه پیدا کند و اقتصاد از وابستگی به نفت رها شود. در نتیجه تمرکز بر صادرات غیرنفتی می‌تواند یکی از منابع اصلی درآمدهای غیرنفتی باشد. ضمن اینکه شناسایی فرارهای مالیاتی نیز منبع بسیار خوبی برای درآمدزایی دولت است.


به گفته وی، در این شرایط رکود اقتصادی و مشکلاتی که کرونا در بازار ایجاد کرده است، فشار وارد کردن بر درآمدهای مالیاتی برای کسب و کارها منطقی و منصفانه نیست و نباید میزان مالیات ها را افزایش داد، بلکه باید کسانی که سفته‌بازی دارند و به طور غیررسمی خرید و فروش و با یک تلفن میلیارد ها پول را جابجا می‌کنند شناسایی شوند و مالیات‌هایشان را اخذ کرد.


نایب رییس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران گفت: ما در سال‌های گذشته به طور میانگین در کل صادرات کشور نیمی نفتی و نیمی غیرنفتی بوده و به همین دلیل جایگزین شدن صادرات غیرنفتی به جای صادراتی نفتی و دو برابر کردن این بخش امر سخت و پیچیده ای نیست؛ فقط باید انگیزه بیشتری برای صادرکنندکان ایجاد کرد.


سبحانی تصریح کرد: این در حالی است که نرخ ارز هم تقویت شده و بهترین مشوق برای صادرات است. ضمن اینکه در این شرایط هزینه‌های ارزی هم پایین می‌آید چرا که وفتی نرخ ارز بالا می‌رود واردات نیز دیگر مقرون به صرفه نخواهد بود و بیشتر به سمت تولید داخل سوق می‌یابیم و غیر از اینکه GDP بالا می‌رود، ‌مصرف ارز هم پایین می‌آید.


وی در پایان تاکید کرد: با افزایش صادرات غیرنفتی درآمد ارزی بالا می رود و طبیعتا با جایگزین کردن درآمدهای غیرنفتی به جای درآمدهای نفتی شاهد رونق بیشتر در اقتصاد خواهیم بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها