شتاب فعالیت اقتصادی در چین

فعالیت اقتصادی چین در میان بهبودی جدی از بحران کووید ۱۹ شتاب می‌گیرد.
کد خبر : ۱۲۰۰۸۸
چین

به گزارش ایبِنا به نقل از راشاتودی، شاخص (PMI) چین برای نهمین ماه متوالی گسترش یافته و به ۵۲.۱ در نوامبر رسیده است. قرائت بالای ۵۰ شاخص نشانگر انبساط است.


براساس داده های منتشر شده توسط اداره ملی آمار چین در روز دوشنبه ، PMI، شاخص اصلی سلامت بخش تولیدی کشور ۰.۷ واحد در مقایسه با ماه گذشته افزایش یافته است. این مطالعه انتظارات بازار را پشت سر می گذارد، طبق نظرسنجی رویترز تحلیل گران پیش بینی کردند که میزان نوامبر ۵۱.۵ باشد.


در همین حال ، PMI غیر تولیدی چین، که مربوط به بخش‌های خدمات و ساخت و ساز است، نیز بالاتر از حد انتظار به پایان رسید و در این ماه ۵۶.۴ در مقابل ۵۶.۲ ثبت شده در اکتبر افزایش یافت.


PMI ترکیبی که بخش‌های تولیدی و غیر تولیدی را پوشش می دهد نیز رشد نشان داد. به گفته یک آمارشناس ارشد، PMI ترکیبی در ماه نوامبر ۵۵.۷ بود، که ۰.۴ نسبت به ماه قبل افزایش داشت، که نشان می دهد فعالیت های تولیدی و عملیاتی شرکت ها در چین همچنان شتاب می گیرند و روند بهبود پایدار نیز تلفیق می شود.


آژانس آمار گفت که عملکرد قوی بخش تولید تحت تأثیر سنجش های فرعی تولید و سفارش های جدید صادرات و واردات بوده است که به بهترین سطوح سال رسیده است. عملکرد قوی این حوزه ها، رشد ضعیف در بخش نساجی و پوشاک را جبران کرد.


افزایش صادرات و واردات علی رغم افزایش تعداد ابتلای ویروس کرونا در سراسر جهان اتفاق افتاد. برخی از تحلیل گران هشدار دادند، در حالی که برخی از اقتصادها شروع به بازگشایی کردند، احیای مجدد ویروس ممکن است در نهایت تقاضا برای صادرات چین را کاهش دهد.


چین که اولین کشوری است که از شیوع ویروس کرونا آسیب دید که تعطیلی  شدید در مناطق آسیب دیده را اعمال کرد، امسال با تولید ناخالص داخلی اش انتظار می‌رود ضعیف‌ترین رشد اقتصادی در سه دهه گذشته را شاهد باشد، انتظار می‌رود، حدود دو درصد گسترش یابد. درصد رشد متوسط ​​هنوز هم در بسیاری از مناطق جهان بسیار بهتر خواهد بود ، به طوری که انتظار می‌رود در سال جاری همه اقتصادهای بزرگ به جز چین شاهد کوچک شدگی باشند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر