طبیب زاده

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران معتقد است: تا زمانی که مسئولان و تصمیم گیران کشور، صادرات را به عنوان ناجی اقتصاد ندانند، نمی‌توان انتظار رشد و توسعه و رهایی از اقتصاد تک محصولی را داشت.

به گزارش ایبِنا، نفت در اقتصاد ایران به حدی رخنه کرده که با کمترین محدودیت و تحریم در فروش آن، مانند همین دوسال گذشته دچار مشکلات منابع مالی و تامین ارز مورد نیاز کشور می شویم. سال هاست که اقتصاد از راه صادرات نفت تغذیه کرد و مدام پول این طلای سیاه را بلعید و فرصت توسعه بخش های غیرنفتی دیگر را نداد و این در حالی است که درآمدهای نفتی پایدار نیست و اگر تحریم هم نباشد یک روز ذخائر نفتی به پایان می رسد. بر همین اساس به اعتقاد بسیاری از کارشناسان باید نفت را از اقتصاد جدا کرد تا ظرفیت های فعال بسیاری که در ایران وجود دارد را جایگزین درآمدهای نفتی کنیم تا با هر تحریمی دچار آسیب نشود.

در اینباره عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نیز با تاکید بر اینکه ایران دارای ظرفیت های بسیاری در توسعه صادرات غیرنفتی است، اظهار کرد: با استفاده از توانمندی ها و مزیت هایی که در بخش های کشاورزی، معادن، خدمات فنی و مهندسی، شرکت های دانش بنیان و موقعیت جغرافیایی داریم به طور قطع می توانیم اقتصاد را از نفت برهانیم.

سیدمهدی طبیب زاده در گفت و گو با ایبِنا با اشاره به اینکه بهره مندی از این ظرفیت ها منوط به یک شرط است، تصریح کرد: بنده اعتقاد دارم که باور جدی برای توسعه صادرات غیر نفتی در کشور وجود ندارد و مسائل صادراتی از ابتدا تا انتهای زنجیره دچار مشکلات بروکراسی و سیستم اداری نامطلوب است.

رییس اتاق بازرگانی کرمان گفت: در حال حاضر اساسی ترین نیاز کشور برای رهایی اقتصاد از نفت، باور و عزم جدی تصمیم سازان است که صادرات غیرنفتی را موتور محرک اقتصاد بدانند و به دنبال آن مشکلات و موانع را برطرف کنند.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد مشکلات صادراتی ما داخلی است، افزود: براساس فرمایش امام خمینی (ره) «باور انسان اساس تمام امور است». بنابراین تا زمانی که مسئولان و تصمیم گیران کشور، صادرات را به عنوان ناجی اقتصاد ندانند، نمی توان انتظار رشد و توسعه و رهایی از اقتصاد تک محصولی را داشت.

طبیب زاده معتقد است: اقتصاد تک محصولی در شرایط تحریم و محدودیت های فروش نفت، اقتصاد را آسیب پذیر تر می کند که در نتیجه باید رقابت پذیری صادرکنندگان در بازارهای هدف را ایجاد کنیم نه اینکه بازارها را از آنها بگیریم و تلاشی که برای تصاحب یک بازار به دست آوردند را با بخشنامه ممنوعیت صادرات یک شبه از بین ببریم. چنین تصمیماتی می تواند بازارها را در اختیار رقبا قرار دهد و اعتماد مشتریان را نیز سلب کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در پایان تاکید کرد: موضوع مهم بعدی قیمت تمام شده محصولات است که باعث می شود صادرکنندگان ما در بازارها هدف رقابت پذیری خود را از دست بدهند. بنابراین با وجود ابتدایی ترین مشکلات موجود برای صادرکنندگان به نظر می رسد سازمان های متولی این امر کار اصولی انجام نداده اند و به شدت نیازمند تغییرات اساسی در زمینه توسعه صادرات غیرنفتی هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =