پرداخت سود سهام شرکت‌ها به صورت الکترونیکی

معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: به دلیل پراکندگی سهامداران در مناطق مختلف کشور، سامانه‌ای برای توزیع سود شرکت‌ها به صورت الکترونیکی فراهم شد تا نیازی به حضور فیزیکی سهامداران به دفاتر شرکت‌ها نباشد.
کد خبر : ۱۲۰۱۷۰
سپرده گذاری مرکزی

به گزارش ایبِنا، علیرضا ماهیار دررابطه با رونمایی از سامانه مجامع الکترونیک و سامانه پرداخت سود سهام گفت: سامانه توزیع سود یکی از مطالبات سهامداران از شرکت سپرده گذاری مرکزی بود تا بتوانند سود خود را بدون مراجعه حضوری دریافت کنند.


وی افزود: از ابتدای سال گذشته بحث سامانه پرداخت سود سهام به صورت آزمایشی انجام شد و اکنون از این سامانه رونمایی شد.


معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی افزود: ناشر بعد از برگزاری مجمع، میزان سودی را که به سهامدار تعلق می‌گیرد مشخص و به شرکت سپرده گذاری ارسال می‌کند سپس شرکت سپرده گذاری مرکزی بصورت اتوماتیک سود را به حساب سجامی سهامدار واریز می‌کند و به سهامدار اطلاع رسانی می‌شود.


وی با بیان اینکه با توجه به شرایط کنونی بیش از ۱۸ میلیون مراجعه حضوری برای دریافت سود سهام حذف شده است، ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون ۱۸.۵ میلیون سهامدار سود خود را از این طریق دریافت کردند و بطور متوسط برخی از سهامداران بیش از ۷ بار سود سهام خود را اینگونه دریافت کرده‌اند.


ماهیار با بیان اینکه سازمان بورس اوراق بهادار در حال بررسی الزام شرکت برای پرداخت سود سهام به صورت الکترونیک است، افزود: تاکنون ۸۲ شرکت و تا پایان سال بیش از ۱۰۰ شرکت سود را اینگونه پرداخت کرده اند.


معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی درباره سامانه برگزاری مجامع الکترونیک گفت: در ۳ سال اخیر مسائل حقوقی و عملیاتی برگزاری مجامع الکترونیک شرکت‌ها بررسی و درنهایت از این سامانه رونمایی شد. بنابراین سهامداران می‌توانند بعد از احراز هویت، لیست مجامع عمومی شرکت‌ها را که به صورت الکترونیک و انلاین برگزار می‌شود ملاحظه و در مجامع شرکت کنند.


وی با اشاره به اینکه در این سامانه سهامدار می‌توانند با طرح سوال و هم اندیشی در این مجامع حضور داشته باشد و در نهایت رای دهند، افزود: در گذشته به دلیل اینکه سهامداران باید به صورت فیزیکی در مجامع شرکت می‌کردند حضور ان‌ها در مجمع کمتر از ۵ درصد بود، اما اکنون سهامدار می‌تواند بدون محدودیت در مجامع شرکت و تبادل نظر کنند.


ماهیار بیان کرد: تاکنون به صورت پایلوت مجمع ۳ شرکت انلاین برگزار شده و ۱۷ شرکت دیگر نیز درخواست برگزاری مجامع به صورت آنلاین داده اند.


معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: از هفته اینده مجمع ۵ شرکت سرمایه گذاری استانی برگزار می‌شود و به دلیل اینکه این شرکت‌ها سهامداران میلیونی دارند نمی‌توانند مجامع خود را به صورت حضوری انجام دهند و نیازمند برگزاری مجامع به صورت انلاین هستند.


وی افزود: افراد برای حضور در مجامع شرکت‌ها می‌توانند به درگاه یکپارچه ذی نفعان و درگاه مجامع الکترونیک مراجعه کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر