19 آذر 1399 - 11:57

مهار نرخ تورم باید در اولویت برنامه‌ها باشد

دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران معتقد است که در حال حاضر بانک مرکزی باید در قالب یک برنامه‌ریزی دقیق،‌ موضوع مهار نرخ تورم را دنبال کند.
کد خبر : ۱۲۰۲۶۷
مولوی

دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران معتقد است که بانک مرکزی فقط یک راه حل برای ساماندهی وضعیت کنونی دارد و آن هم رجوع به رویکرد فنی است که در واقع اظهار نظرهای مستقل در خصوص اتفاقات می تواند روشنگر هم باشد.


پیمان مولوی در گفت و گو با ایبِنا با اشاره به برنامه هایی که بانک مرکزی باید برای کنترل و ایجاد تعادل بازار ارز در دستور کار قرار دهد، اظهار کرد: بدون شک همه بر مشکلات این نهاد بزرگ پولی مالی اعم از تحریم ها و عدم دسترسی و به منابع و... واقف هستیم، اما آنچه باعث تشدید مشکلات در بازار ارز شده و فعالان اقتصادی را دچار آسیب کرده، پافشاری بر یک ابزار به نام سامانه نیما است.


وی ادامه داد: از سوی دیگر با ارز چند نرخی در اقتصاد مواجه هستیم و این در حالی است که دلار ۴۲۰۰ تومانی هم باید از اقتصاد ایران حذف شود. این اقتصاددان با تاکید بر اینکه بانک مرکزی نمی تواند چند سیاست و هدف را به طور همزمان دنبال کند، گفت: باید یک سیاست گذاری و هدف گذاری اصولی را مدنظر قرار دهد و برای تحقق آن تلاش کند که در حال حاضر این هدف گذاری باید موضوع تورم باشد.


مولوی تصریح کرد: کنترل تورم به ابزارهایی نیاز دارد که عملیات بازار باز یکی از آنهاست، اما متاسفانه ما عملکرد خوبی در این مولفه نداشتیم. او با بیان اینکه جایگاه بانک مرکزی فنی است و نه سیاسی، افزود: این نهاد مهم مالی باید اظهار نظرا فنی داشته باشد و این در حالی است که هم اکنون با توجه به تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس، بانک مرکزی باید در اینباره و همچنین تاثیر این لایحه بر شاخص های کلان اقتصادی مانند تورم، رشد اقتصادی، نقدینگی و ... اظهار نظر کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر