22 آذر 1399 - 10:39
یک نماینده مجلس با ایبِنا مطرح کرد:

لزوم جلوگیری از شکل‌گیری انتظارات تورمی

یک نماینده مجلس با اشاره به لزوم جلوگیری از بروز انتظارات تورمی، گفت: بخش مهمی از شکل‌گیری انتظارات تورمی در نتیجه سیاست‌هایی ایجاد می‌شود که خارج از کنترل نهادهای اصلی پولی و مالی است.
کد خبر : ۱۲۰۲۹۰
زنگنه

انتظارات تورمی مسئله بسیار مهمی که اقتصاد ایران را سال‌ها با  چالش روبرو کرده است. به این معنا که مردم هرگز درباره قیمت کالاها، کاهش را مدنظر ندارند، همواره بر این تفکر هستند که پس از مدتی قطعا نرخ ها گرانتر از قبل خواهد شد. بنابراین مدیریت انتظارات تورمی اهمیت فراوانی دارد و در سیاستگذاری‌ها در این زمینه باید همواره مورد توجه قرار گیرد.


محسن زنگنه، نماینده مجلس یازدهم و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در این خصوص که برای کاهش واقعی انتظارات تورمی در جامعه چه اقدامات اساسی باید توسط دولت و بانک مرکزی صورت گیرد؟ به خبرنگار ایبِنا گفت: انتظارات تورمی حول و حوش مسائلی شکل می‌گیرد که بعضا اقتصادی نیست. به این معنا ممکن است هرگونه اظهار نظراز سوی مسئولی یا تغییر سیاستی  یا عملکردی که شاید به نهادهای پولی و مالی ربط نداشته باشد مانند یک توئیت یا اظهارنظری در فضای بین‌الملل، بین مردم نااطمینانی را نسبت به قیمت‌ها ایجاد ‌کند.


وی در ادامه اضافه کرد: انتظارات تورمی در واقع مسئله‌ای است که خارج از کنترل نهادهای اصلی پولی و مالی قرار دارد و بخش اصلی آن بر دوش نهادهای غیرمالی است. برهمین اساس سهم بانک مرکزی و نهادهای رسمی پولی و مالی در انتظاراتی از جنس تورمی زیاد نیست.  


این نماینده مجلس در این خصوص بیان کرد: بانک مرکزی با این حال برای کاهش انتظارات تورمی در سیاست‌های خود چنانچه یک وحدت رویه‌ای را  در پیش گیرد و در خصوص اظهارنظرها و تعیین سیاست‌ها دقت لازم را به کار بندد، موفق خواهد بود زیرا مورد توجه قرار ندادن این موارد مسببات افزایش آن را فراهم می‌کند.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم در ادامه افزود: سیگنال‌هایی که به جامعه وارد می‌شود باید امید بخش باشد که یکی از این موارد قیمت ارز است. به این معنا چنانچه بانک مرکزی بتواند آینده‌ روشنی را درباره قیمت ارز در جامعه ایجاد کند، خود سبب کاهش اثرات انتظارات خواهد شد.


زنگنه در اینباره که افت نرخ ارز و کاهش قیمت ها را در برخی بازارها طی مدت اخیر شاهد بودیم، آیا کاهش انتظارات تورمی معنا پیدا می‌کند، اظهار داشت: بله. همانطور که مورد اشاره قرار دادم هر مسئله‌ای که بتواند در بین مردم این انتظار که ممکن است اجناس گران شود را حذف کند، موثر واقع خواهد شد. یکی از این موارد قطعا کاهش قیمت‌ها است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها