26 آذر 1399 - 08:44
یک فعال اقتصادی در گفتگو با ایبِنا؛

جوسازی برای تصمیمات بانک مرکزی در حفاظت از منابع ارزی

اخیرا شاهد بودیم بسیاری از تصمیمات درستی که در حفاظت از منابع ارزی کشور اتخاذ شد و سخت گیری‌های درستی که بانک مرکزی در این شرایط تحریم داشت؛ با مقداری جوسازی و بخشی نگری از بین رفت.
کد خبر : ۱۲۰۳۵۱
محمدرضا بهزادیان

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه شجاعت رییس کل بانک مرکزی در تعیین هدفگذاری تورمی برای نخستین بار، قابل تحسین است چرا که معمولا در مملکت ما از تعیین عدد و رقم فراری اند و هیچ قولی نمی دهند، اظهار کرد: بر همین اساس، امیدواریم تلاش های بانک مرکزی در راستای تحقق هدف تورمی ۲۲ تا ۲۴ درصدی نتیجه بخش باشد.


محمدرضا بهزادیان در گفت و گو با ایبِنا تصریح کرد: تصور بنده این است که حکومت در بُعد اقتصادی نیاز به کار جمعی دارد و در شرایط کنونی هر بخشی نمی تواند ساز خود را بزند. متاسفاته  کار گروهی در مملکت ما وجود ندارد و بنابراین اینکه بگوییم بانک مرکزی می تواند همه جانبه همه چالش ها را پوشش دهد و سر قول خود بایستد، گمان بسیار سختی است.


وی ادامه داد: بانک مرکزی به دلیل محدودیت قانونی مستقل از دولت نیست و به همین دلیل نمی تواند تصمیمات خود را به راحتی اجرایی کند. در همین زمینه اخیرا هم شاهد بودیم که بسیاری از تصمیمات درستی که در حفاظت از منابع ارزی کشور اتخاذ شد و سخت گیری های درستی که بانک مرکزی در این شرایط تحریم داشت؛ با مقداری جوسازی و بخشی نگری از بین رفت.


به گفته بهزادیان، به طور قطع این تصمیم های سخت گیرانه قرار بود عوامل تحقق کاهش تورم و رسیدن به هدف ۲۲ تا ۲۴ درصدی باشد، اما بخشی از آن شکل دیگری به خود گرفت و مجوز روش های مختلف اعم از واردات بدون انتقال ارز و استفاده از ارز اشخاص و واردات در مقابل صادرات و ... داده شد که به همین دلیل شاهد هستیم که حتی کاغذ دیواری هم از گمرک ترخیص شد.


وی افزود: این مسائل نیز آنطور که بنده از صحبت های آقای همتی برداشت می کنم، به تئوری و برنامه ای که بانک مرکزی داشت قطعا صدمه می زند. به همین دلیل است که تاکید می کنم حکومت کار درسته جمعی است و نباید نگاه جزیره ای داشت.


این کارشناس اقتصادی گفت: تابع اصلی سیاست اقتصادی و تورم در کشور باید اهمیت دهی به حفظ آرامش مردم باشد چرا که قطعا هر تشنجی که ایجاد کنیم و  و هر حرف بدون کارشناسی که بزنیم منجر به ایجاد اختلال در بازار خواهد شد، اما ما در کشور این بخش حفظ آرامش مردم را فراموش کرده ایم. این در حالی است که هر فردی در هر جایگاهی اظهار نظر بدون کارشناسی خود را ارائه می دهد و همین مسائل باعث برهم خوردن بازار می شود و شرایط را هم برای مدیریت درست اقتصاد سخت تر می کند.


بهزادیان همچنین با اشاره به کم کاری تشکل های مردم نهاد اظهار کرد: بعد از چندین سال که از تصویب قانون حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و تشکیل سمن های حمایت از تولید کننده و مصرف کننده می گذرد هنوز هم یک سمن  یا تشکل مردم نهاد در این ارتباط نداریم که مردم بتوانند خودشان بر امور نظارت کنند و حرفی بزنند.


او در پایان تاکید کرد: به هر حال امیدواریم تورم روند کاهشی خود را ادامه بدهد و روزی را شاهد نباشیم که با تصویب یک قانون یا بخشنامه ای برخلاف جریان آب، وحشتی را به مردم منتقل کنیم و باعث افزایش نرخ ارز شود که طبیعی است که با بالا رفتن نرخ ارز همه برنامه ریزی ها به هم می خورد و نرخ تورم هم تحت تاثیر قرار می گیرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر