در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

هدفگذاری نرخ تورم؛ اقدامی موثر در اقتصاد کشور

کارشناس امور اقتصادی گفت: به طور قطع یکی از روش‌های مدیریت تورم هدفگذاری برای کاهش آن است و در تمام دنیا و کشورهای پیشرفته نیز این هدفگذاری‌ها صورت می‌گیرد.
کد خبر : ۱۲۰۵۰۳
تورم

محمدرضا آرام بنیار در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا درباره تعاریف ابر تورم در اقتصاد کشورها گفت: ساختار اقتصاد ایران ساختاری تورمی بوده است که ریشه اصلی آن در کسری بودجه دولت‌ها است. می‌توان گفت حدود ۷۰ درصد از تورم، مربوط به کسری بودجه و ۳۰ درصد مربوط به تحریم و سایر عوامل است.


وی افزود: ریشه اصلی تورم، مربوط به هزینه‌ها و نحوه‌ مدیریت مخارجی است که دولت دارد. این ساختار در طول سال های گذشته تورمی بوده است اما در اقتصاد نسبتی با عنوان نسبت دارایی‌های پولی و مالی نسبت به دارایی‌های فیزیکی وجود دارد.


آرام بنیار خاطرنشان کرد:‌ ایران کشوری متنوع در نوع دارایی‌ها و ذخایر است. هیچ زمان نسبت دارایی‌های پولی و مالی به اندازه ۱۰۰ درصد دارایی‌های فیزیکی نبوده است و در عمل در کشور ما هیچ‌گاه ابرتورم به صورت ساختاری به وجود نمی‌آید. مهم ترین شاخصه ابرتورم، نسبت دارایی‌های مالی به دارایی‌های فیزیکی است که کمتر از یک است و در کشورهایی که این نسبت بیشتر از سه یا چهار است، می‌توان گفت که اقتصاد آنها درگیر ابرتورم است.


وی با تاکید براینکه ایران کشوری تک محصول نیست، گفت:‌ منابع معدنی و نفتی مختلفی در کشور به صورت گسترده در حال تولید است و اگر این شرایط نیز وجود نداشت، موقعیت جغرافیایی ایران و قابلیت کریدور و اتصال به شمال و جنوب جهان را دارد. به دلیل حجم عظیم منابع نفتی و گازی، حجم آب و امکان تولید محصولات غذایی و تنوع تولید محصولات معدنی و صنعتی در عمل امکان ابرتورم نیز وجود ندارد.


کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد:‌ ریشه تورم‌های بزرگ در ایران، کسری بودجه‌های سالانه دولتی به میزان ۷۰ درصد و بحث‌های بین المللی مانند تحریم به میزان ۳۰ درصد است. اگر تاثیرات تورمی کسری بودجه‌های دولتی به درستی مدیریت شود تحمیل درصدهای ناشی از تحریم‌ بسیار آسان‌تر خواهد بود و نقش آن را به حداقل کاهش می‌دهد.


وی درباره نرخ‌های تورم بالای ۵۰ درصد و این پرسش که آیا می‌توان به آنها تعریف ابرتورم اطلاق کرد، تصریح کرد:‌ به این نرخ‌های تورم، ابرتورم گفته نمی‌شود. ابرتورم، نرخ تورم چندصد درصدی مداوم است که در اقتصاد ایران امکان بروز ندارد.


آرام بنیار درباره هدفگذاری بانک مرکزی برای کاهش تورم و رساندن آن به محدوده ۲۲ درصد اظهار کرد: به طور قطع یکی از روش‌های مدیریت تورم هدفگذاری برای کاهش آن است و در تمام دنیا و کشورهای پیشرفته نیز این هدفگذاری‌ها صورت می‌گیرد؛ چون تورم یکی از فاکتورهای مهم اقتصادی در هر کشوری است.


این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد:‌ سوء مدیریت و حسن مدیریت یکی از عوامل موثر بر نرخ تورم است در نتیجه این هدفگذاری بسیار مهم است و سمت وسوی عملکردهای دولت و وزارتخانه‌هایی مانند وزارت صمت را تعیین می‌کند.


وی ادامه داد: چون بانک مرکزی به تنهایی در مدیریت نقدینگی نمی‌تواند عملکرد موثری داشته باشد باید تمامی نهادهای دولتی و حتی مردم در کنترل حجم نقدینگی هماهنگ با هم عمل کنند اما در مجموع هدفگذاری نرخ تورم اقدامی مهم و موثر در اقتصاد کشور است.

برچسب ها: اقتصاد نرخ تورم
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر