28 آذر 1399 - 10:44
یک کارشناس اقتصادی:

راهی جز فعال کردن دیپلماسی اقتصادی وجود ندارد

یک کارشناس اقتصادی گفت: ایران راهی جز فعال کردن دیپلماسی اقتصادی و پیوستن به گروه مالی FATF برای مدیریت ارزی و حل مشکلات اقتصادی ندارد.
کد خبر : ۱۲۰۵۳۱
دیپلماسی اقتصادی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، مدیریت نرخ ارز همواره یکی از چالش‌های جدی در بین سیاستگذاران اقتصادی کشور به حساب می‌آید. سختی این کار زمانی خود را آشکارترمی‌سازد که تنها عوامل داخلی در آن دخیل نیستند، بلکه تصمیمات خارجی بسیار برآن موثر واقع شده‌اند، تصمیماتی که بخشی از آن با کمی تساهل و تسامح در داخل قابل رفع است.    


الله وردی رجایی سلماسی، کارشناس امور اقتصادی دررابطه با مدیریت منابع ارزی توسط بانک مرکزی به خبرنگار ابیِنا گفت: بانک مرکزی باید برای هزینه‌های ارزی سالانه خود برنامه‌ریزی دقیق و موشکافانه‌ای داشته باشد. به این معنا که با توجه به شرایط تحریمی رقم دقیق منابع و مصارف خود را مشخص سازد و با این ارقام پیش رود.


وی در ادامه اضافه کرد: منابع بانک مرکزی چیزی جز صادرات غیرنفتی و یا نفت نیست و از این طریق تامین می‌شود. کاری که در شرایط فوق باید صورت گیرد انجام  یک برآورد سالانه ازمیزان نیاز به منابع ارزی برای واردات و مصارف ارزی مانند هزینه امور دانشجویان، امور پزشکی یا مسافران است تا حجم هزینه برای این مصارف و همچنین موارد دیگر مشخص شود. وقتی هزینه‌ها به درستی دیده شود، برای منابع هم برنامه‌ریزی دقیقی انجام خواهد گرفت.


این کارشناس امور اقتصادی دررابطه با فشارهایی که بر بانک مرکزی وارد است، تاکید کرد: انتقال ارزمهم‌ترین مشکل بانک مرکزی در این روزها است. البته باید این نکته را هم مورد یادآوری قرار داد که تمام پول‌های ایران به انتقال نمی‌رسد، بخشی از آن برای واردات مورد هزینه قرار می‌گیرد و بخش اضافی توسط بانک مرکزی بابت منابع ارزی انتقال داده می‌شود. الان برای نقل و انتقال مشکل تحریم وجود دارد، یعنی بانک‌های خارجی به دلیل تحریم‌ها یا قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF در برابر انتقال ارز مقاومت به خرج می‌دهند.


رجایی سلماسی در ادامه یادآور شد: تغییرات ریاست‌جمهوری آمریکا شاید به رفع این مشکلات کمک کند زیرا این احتمال وجود دارد که در نتیجه تحولات اخیر این کشور دولتمردان آن تصمیم بازگشت به برجام را اخذ کنند که در نتیجه آن نقل و انتقال ارز آسان‌تر خواهد شد. البته امیدوارم تا اظهارات و ابراز امیدواری ریاست کل بانک مرکزی در این رابطه به نتیجه برسد، اما در شرایط فوق حتی چنانچه برنامه‌های مورد اشاره هم به نتیجه دلخواه دست یابد، بسیار بعید به نظر می‌رسد که مشکل ارزی آنطور که نیاز است برطرف شود.


وی در رابطه با حل مشکلات فعالان اقتصادی برای فعالیت در همین شرایط ابراز کرد:  فعالان اقتصادی در حال انجام کار خود هستند، ولی به کندی صورت می‌گیرد. به این معنا که نقل و انتقال ارز صورت می‌گیرد، اما به طور غیررسمی، این امر هزینه‌ها را بالا برده و آن را گران کرده است. تحریم‌ها مربوط به امروز و دیروز نیست از سال ۸۶ برملت ایران تحمیل شده و در تمام این مدت نقل و انتقالات از طریق صرافی‌ها صورت می‌گرفته، اما مشکل این روزها با گذشته در این است که برای ایران راهی جز فعال شدن دیپلماسی اقتصادی باقی نمانده و ایران در نهایت باید به گروه مالی FATF بپیوندد و روابط خود با اروپایی‌ها را زنده کند تا  تحریم‌های آمریکا بی اثر شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر