در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

حضور ایران در لیست سیاه FATF؛ مانع جدی بر سر راه بانک مرکزی

نماینده سابق مجلس معتقد است که رعایت الزامات FATF در داخل کشور باعث شفافیت می‌شود و هر قدر نظام اقتصادی کشور شفاف‌تر باشد، سوء استفاده در آن کمتر رخ می‌دهد.
کد خبر : ۱۲۰۶۱۷
ابراهیمی

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ دکتر همتی رئیس کل بانک مرکزی هفته گذشته در یادداشتی تاکید کرد: عدم تعیین تکلیف FATF می‌تواند در نبود تحریم‌ها مانعی برای سیستم بانکی کشور در انجام مبادلات بانکی بین المللی باشد. این در حالی است که اوایل آبان ماه امسال، گروه ویژه اقدام مالی اعلام کرد ایران را در فهرست سیاه خود نگاه داشته است. بر اساس اعلام آسوشیتدپرس و رویترز، مارکوس پلیر، رئیس FATF گفت با توجه به اینکه وضعیت ایران تغییر نکرده است، همچنان در فهرست سیاه می‌ماند. وی از تمامی کشورها و مقامات ناظر خواست تا اقدامات واکنشی موثر در مورد این کشور را اعمال کنند.


در این باره؛ علی ابراهیمی نماینده سابق مجلس در گفتگو با خبرنگار ایبنا با اشاره اهمیت تایید لوایح FATF و تاثیر آن بر نظام بانکداری و تجارت خارجی کشور اظهار داشت: وقتی یک کشوری در لیست کشورهای پرریسک گروه ناظر ویژه مالی قرار بگیرد، کشورهایی که حتی با آن دوست و هم پیمان هستند هم نمی‌توانند همراهی داشته باشند. چون کشوری که با آن کشور نخست، مبادله تجاری داشته باشد، در حقیقت الزامات FATF را رعایت نکرده و اساسا از لیست کشورهای کم ریسک خارج می‌شود.


ابراهیمی در ادامه یادآور شد: حتی در گذشته، از ناحیه چین، روسیه و حتی عراق، به یک شکلی در واقع پیامی داده بودند مبنی بر اینکه الزامات FATF برای ما اهمیت دارد. معنی آن این است که شما وقتی روی کره زمین زندگی می‌کنید و جزو کشورهایی هستید که احتیاج به مبادلات تجاری دارید، خب مقررات بین‌المللی ایجاب می‌کند که حضور شفاف و مشخصی داشته باشید. به عبارت دیگر، نمی‌توانیم بگوییم که می‌خواهیم با همه جا ارتباط داشته باشم ولی در توافقات بین‌المللی حضور نداشته باشیم.


وی با یادآوری بازگشت دوباره ایران به لیست سیاه FATF  در دوم اسفندماه ۹۸ گفت: در خصوص آثار منفی ورود این ایران به لیست سیاه FATF باید تاکید کرد که بخشی از مبادلات تجاری ما به دلیل حضور در لیست سیاه FATF دچار اشکال شده است. حتی اگر تحریم ها برداشته شود، به نوعی ما در تحریم قرار داریم و مبادلات تجاری با مشکل روبرو خواهد بود.


به گفته این کارشناس اقتصادی؛ عدم تبعیت از الزامات FATF، به نوعی مانع جدی بر سر راه بانک مرکزی و سایر بانک‌های کشور در کار و تعامل با بانک‌های دنیا است. در نتیجه با توجه مشکلات تجاری و بانکی بین‌المللی، دولت درخواستی را به مقام معظم رهبری داده است و ایشان اجازه بررسی دوباره را صادر کرده‌اند.


ابراهیمی ضمن اشاره به موافقت رهبر انقلاب با تمدید زمان بررسی لوایح FATF گفت: در اینجا انتظار می رود که مجمع تشخیص مصلحت نظام، با در نظر گرفتن شرایط خاص اقتصادی کشور، این موضوع را بررسی جامع کند و اگر هرجا هم به عنوان یک مشکل جدی هست با صراحت عنوان کنند. تصورم بر این است که در واقع نکات مثبت رعایت الزامات FATF،  از نکات منفی آن، بیشتر است. و چنانچه با این الزامات موافقت نکنیم، ضررهایی که به اقتصادمان می‌زند از نکات مخالفان، بیشتر است. ضمن اینکه باید در همه موضوعات منافع ملی را در نظر بگیریم، باید مشارکت بین المللی را هم داشته باشیم.


نماینده سابق مجلس افزود: در مجلس قبل، در خصوص رعایت الزامات FATF، چکش کاری زیادی از سوی مجلس انجام شد و این را هم در نظر گرفتیم که هرکجا بررسی کردیم و متوجه شدیم که ضد منافع ملی است، اجرا نکنیم. وی همچنین تاکید کرد: رعایت الزامات FATF در داخل کشور باعث شفافیت می‌شود و هر قدر نظام اقتصادی مان شفاف و روشن باشد، سوء استفاده در آن کمتر رخ می‌دهد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر