نماینده مجلس در گفتگو با ایبِنا؛

تلاش برای کاهش حداکثری وابستگی بودجه به نفت

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وابستگی اقتصاد کشور به نفت عمر طولانی دارد و بدون شک جدا شدن از آن سخت است، اما باید جایی این کار کلید بخورد.
کد خبر : ۱۲۰۶۶۶
غلامرضا مرحبا

غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره امکان حذف نفت از بودجه سالیانه کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا گفت: ظرفیت حذف نفت از بودجه وجود دارد و اقتصاد کشو فاقد این توانمندی نیست، اما ارده اجرایی ساختن این مهم ضعیف است.


وی در ادامه اضافه کرد: وابستگی اقتصاد کشور به نفت عمر طولانی دارد و بدون شک جدا شدن از آن سخت است، اما باید جایی این کار کلید بخورد. اکنون که نفت کشور تحریم شده و سهم آن در بودجه کاهش یافته، یک توفیق اجباری  به دست آمده تا اتکا اقتصاد به نفت کمتر شود.


این نماینده مجلس در این خصوص یادآور شد: بودجه ۱۴۰۰ دارای مشکلاتی است و توقع می‌رفت تا در تنظیم آن دقت بیشتری صورت  گیرد که چنین نشد. به طور نمونه می‌توان به افزایش برداشت از صندوق توسعه ملی یا مدنظر قرار دادن واریز درصدی در نتیجه فروش نفت به این صندوق اشاره کرد که متاسفانه در این زمینه‌ها بی‌توجهی صورت گرفته است.


مرحبا با اشاره به وجود ظرفیت برای حذف نفت در بودجه بیان کرد: مالیات‌گیری و درآمدهای دیگر راه‌هایی است که از طریق آن دولت می‌تواند بدون وابستگی به نفت کشور را اداره کند. شاید در این مسیر یک یا دو سال سختی وجود داشته باشد و برنامه‌های عمرانی دچار رخوت شود و تا حدی کُند پیش رود، اما در نهایت نتیجه درخشان و ممتازی به دست خواهد آمد.


این نماینده مجلس در ادامه یادآور شد: نفت را باید جهت سرمایه‌گذاری‌های توسعه کشور برای آیندگان هزینه کرد، البته پرداخت ماهانه ۳۵ هزار میلیارد تومان یا رقمی شبیه به آن برای حقوق کارمندان عدد کوچکی نیست و وجود دغدغه در این خصوص کاملا قابل درک است، اما باید در نظر داشت که فرارهای مالیاتی بسیار بزرگی وجود دارد که شنیده‌ام یک مورد از آن نزدیک به یک ماه درآمدن فتی کشور است. بدون شک برای حل مشکل کشور با این موارد باید مقابله کرد و زمانی می‌توان گفت اقتصاد کشور در حال نفس ‌کشیدن است که درباره این مسائل شفاف رفتار شود.


وی در خصوص نهادهایی که حاضر به پرداخت مالیات نیستند، ابراز کرد: معافیت برخی از این نهادها از مالیات زمینه‌های قانونی وجود دارد، البته تعداد زیادی را در برنمی‌گیرد، ولی رقمی که از طریق مالیات این گروه می‌توان اخذ کرد، قابل توجه است. برای اداره کشور همه باید مالیات پرداخت کنند و چنانچه فعالیت خاصی صورت می‌گیرد مانند یک کار صنعتی یا فرهنگی مالیات اخذ شود، سهم آنان را جهت اداره خود برگردانند. نباید فرد یا نهادی از هرگونه نظارت یا مالیات مبرا باشد.    


این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با حذف تدریجی نفت از بودجه اظهار داشت: قطعا باید به صورت تدریجی این کار انجام شود و اساسا نباید به طور ناگهانی وابستگی بودجه را از نفت قطع کرد زیرا هزینه‌های کشور باید پرداخت شود، اما حداقل نشان دادن نیت این کار مجلس را امیدوار می‌کند که آن هم با برنامه‌ریزی خود را به نمایش خواهد گذاشت. به این معنا برفرض اعلام شود سالانه n درصد از سهم نفت کاهش خواهد یافت و در سال x به نقطه‌ای دست پیدا می‌کنیم که سهم نفت در اقتصاد کشور به کمترین حد ممکن خواهد رسید. قطعا برنامه‌ریزی دولت در این خصوص همراهی مجلس را خواهد داشت.


مرحبا درباره همراهی با دولت در خصوص حذف نفت از بودجه تصریح کرد: رویکرد مجلس در کاهش اتکا بودجه به نفت است و در این زمینه برای کمک  کوتاهی نخواهد کرد، حتی چنانچه نیاز به قانون باشد، به شکل جدی وارد صحنه می‌شود. به طور نمونه خانه ملت در اصلاح قانون بودجه تا حد امکان تلاش دارد تا این اتکا را به حداقل برساند.

برچسب ها: نفت بودجه ۱۴۰۰
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها