07 دی 1399 - 09:29
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

ضرورت مقاومت بانک مرکزی در برابر استقراض

نایب رییس هیات مدیره بورس تهران گفت:‌ هرگونه استقراض جدید از بانک مرکزی به معنای خلق پول و ایجاد نقدینگی جدید است که می‌تواند هدفگذاری‌های نرخ تورم را تحت تاثیرات منفی قرار دهد.
کد خبر : ۱۲۰۶۸۴
ساختمان بانک مرکزی

جواد عشقی‌نژاد، نایب رییس هیات مدیره شرکت بورس تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا اظهار کرد: بانک مرکزی تاکنون برنامه‌های اجرایی خود برای هدفگذاری و کنترل نرخ تورم را به خوبی مدیریت کرده است. اگر این برنامه‌ها توسط بانک مرکزی پیگیری نمی‌شد، نرخ تورم بسیار بالاتری از نرخی بود که اکنون وجود دارد.


وی افزود: برای تحقق تورم ۲۲ درصدی، چند موضوع پیش رو قرار دارد. هرگونه استقراض و بدهی جدید از بانک مرکزی به معنای خلق پول و ایجاد نقدینگی جدید است که می‌تواند هدفگذاری‌های نرخ تورم را تحت تاثیرات منفی قرار دهد.


عشقی‌نژاد تصریح کرد:‌ آنچه مسلم است بانک مرکزی باید مقاومت و ممانعت لازم را برای استقراض دولت از بانک مرکزی داشته باشد و مانع از آن شود که پول بی‌پشتوانه، تلاش‌های بانک مرکزی را ابتر کند.


وی با بیان اینکه بانک مرکزی تاکنون در برابر افزایش نرخ سود سپرده بانکی مقاومت کرده است، اظهار کرد: اگر بانک مرکزی بتواند در سه ماه پایانی سال و در سال آینده مانع از افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی شود، موجب خواهد شد تا سپرده‌های بانکی به تدریج از بانک‌ها خارج شود و یکی از مقاصدی که این سپرده‌ها، امکان هدایت به آن را دارند بخش‌های مولد اقتصادی و تولیدی در کشور است که می‌توان با زمینه‌سازی مناسب، بستر آن را فراهم و اجرایی کرد.


نایب رییس هیات مدیره شرکت بورس تهران با بیان اینکه یکی از آثار مهم کنترل نرخ تورم، بهبود و رونق فضای کسب و کارهای اقتصادی است، تصریح کرد:‌ بانک مرکزی باید تلاش کند تا با کنترل نرخ تورم، هزینه تمام‌شده تولیدات را کاهش دهد که می‌تواند به تدریج رونق فضای کسب و کارها را به دنبال داشته باشد.


عشقی‌نژاد عنوان کرد:‌ تورم رکودی عاملی منفی در اقتصاد است و باید به تدریج از شرایط رکود تورمی فاصله گرفت. بخشی از این مسیر مربوط به سیاست‌های پولی است و البته باید بر نقش سیاست‌های مالی نیز تاکید کرد که تصمیم‌های مربوط به آن در جای دیگری و در دولت اتخاذ می‌شود و در طی این سال‌ها کمتر به این سیاست‌ها توجه شده است.


وی اظهار کرد: این امیدواری وجود دارد که با اصلاحات بودجه ۱۴۰۰ در رشد بودجه‌های عمرانی و کاهش هزینه‌های جاری بازنگری جدی انجام شود تا زمینه کنترل منابع و مصارف و افزایش بودجه عمرانی فراهم شود.


نایب رییس هیات مدیره شرکت بورس تهران با بیان اینکه نباید به نرخ ارز با هدف صرف کنترل تورمی نگاه کرد، گفت:‌ اگرچه نرخ ارز در میزان تورم موثر و با اهمیت است اما اگر بخواهیم رشد تورمی را کنترل کنیم صرفا نمی‌توان آن را با ابزارهای پولی کنترل کرد. اگر کنترل‌های شبه دستگاهی وجود داشته باشد، طبیعتا مشکل در جای دیگری خود را نشان خواهد داد و منجر به افزایش نرخ تورم خواهد شد.


عشقی‌نژاد اظهار کرد:‌ کنترل نرخ ارز با تقویت ارزش پول و بهبود در شاخص‌های تاثیرگذار اقتصادی ممکن خواهد بود.


وی درباره نقش عملیات بازار باز در کنترل تورم عنوان کرد:‌ عملیات بازار باز باید گسترش بیشتری داشته باشد و  فعالیت روزانه فعالان داد و ستدی واحدهای کوچک نیز بتوانند به آن جذب شوند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها