روحانی:

صنعت پتروشیمی از لحاظ وزنی و ارزشی دو برابر شد

رییس جمهور با بیان اینکه صنعت پتروشیمی از لحاظ وزنی و ارزشی دو برابر شده است، گفت: تا پایان سال ۷ طرح دیگر پتروشیمی هم افتتاح خواهد شد.
کد خبر : ۱۲۰۷۳۲
روحانی

به گزارش ایبِنا، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در سی و هشتمین هفته از پویش افتتاح طرح‌های ملی که افتتاح سه طرح بزرگ پتروشیمی در استان های ایلام، آذربایجان غربی و همدان به صورت ویدئو کنفرانس بود، طی سخنانی ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن میلاد حضرت عیسی مسیح(ع) به مسیحیان جهان و هموطنان مسیحی، گفت: میلاد این پیامبر اولوالعزم هم یک معجزه بزرگ بود که قرآن عزیز ایشان را «کلمه الله» نامیده است، همچنین در  روایات ما هم آمده است که ایشان در کنار حضرت ولی عصر(عج) خواهد آمد و در قیام جهانی او خواهد بود.


وی افزود: من باید امروز را تبریک بگویم چرا که جزو پنجشنبه‌های بسیار زیبای ما بود و ما توانستیم در این شرایط جنگ اقتصادی افتتاح هایی به ارزش ۱ میلیارد یورو و یا به عبارتی ۲۸ هزار میلیارد تومان در یک روز داشته باشیم. در نتیجه باید این روز را به همه دست اندرکاران این پروژه ها، به این فرماندهان جنگ اقتصادی، به این مدیران بزرگی که طرحهای پتروشمی را به وجود آورده و تکمیل کردند که عموم این دستاوردها به دست فرزندان ایران انجام شده است، تبریک بگویم.


روحانی با بیان اینکه این افتتاح‌ها افتخار بزرگی برای ایران است، اظهار داشت: استکبار جهانی امروز در ضعف قرار دارد و مایوس است، چرا که می‌خواست ایران امروز تعطیل باشد و مردم در صف نان باشند اما چنین اتفاقی در این سه سال جنگ اقتصادی اتفاق نیفتاد. گرچه به اعتقاد من عمر این جنگ به سر آمده است و آن کسی که فرماندهی این جنگ شرورانه را برعهده گرفته بود در هفته‌های پایانی عمر سیاسی خود قرار دارد در حالیکه ملت بزرگ ایران زنده و سربلند می‌ماند، همانطور که در طول تاریخ بوده است.


وی افزود: مردم ما می‌دانند در این جنگ اقتصادی که البته دشمن هدف‌های زیادی داشت اما عمده توان دشمن متمرکز بر دو بخش نفت و بانک بود که به صورت روزانه مورد حمله و بمباران دشمن قرار داشت اما در عین حال ما ۱۷ طرح بزرگ پتروشیمی تا پایان امسال افتتاح خواهیم کرد که تاکنون ۱۰ مورد انجام شده و ۷ افتتاح هم تا پایان سال انجام خواهد شد.


رئیس دولت تدبیر و امید با تبریک به خانواده بزرگ صنعت پتروشیمی کشور، اظهار داشت: صنعت پتروشیمی یکی از صنایعی بود که مورد تحریم قرار گرفت، مدیران این صنعت به صورت دائم مورد تحریم قرار گرفتند اما مقاومت کردند و در مقابل فشار دشمن سر خم نکردند، اینگونه تحریم‌ها شدن مدیران صنایع ما از سوی شروری چون ترامپ همانند گلوله‌ای است که در سال‌های دفاع مقدس از سوی صدامیان، به رزمندگان عزیز ما اصابت کند. البته ان‌شاءالله به زودی این زخم ها التیام پیدا کرده و شفا خواهد یافت و ما به نقطه عظمت و شکوفایی ایران عزیز می‌رسیم.


وی افزود: یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم در پتروشیمی این بود که ما توانستیم، این صنعت را هم از لحاظ وزنی و هم از لحاظ ارزشی به دو برابر آنچه قبل از سال ۹۲ بود، برسانیم. یعنی اگر دولت هیچ کاری نکرده باشد جز اینکه بگوید من پتروشیمی را به دو برابر رساندم این کار یک دستاورد بزرگی است که از لحاظ وزنی از ۵۶ میلیون تن به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسانیم و از نظر ارزشی از ۱۱ میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد دلار رسیدیم. البته در فولاد هم به دو برابر رسیدیم.


روحانی با اشاره به عصبانیت دشمنان از موفقیت های دولت، بیان داشت: یکی از علت هایی که خارجی‌ها خیلی عصبانی هستند همین طرح‌هایی است که در این دولت افتتاح می‌شود، به‌ویژه امسال که خیلی بیشتر عصبانی هستند چراکه ما برق و آب و گاز را برای اقشار کم‌مصرف، مجانی کردیم. بارها برنامه گذاشته‌اند و می‌گویند اصلا مگر می‌شود انرژی را مجانی اعلام کرد، این کار در دنیا انجام نشده و  چطور در ایران می‌خواهد انجام شود.


وی ادامه داد: ما در گذشته گازوئیل و بنزین را وارد می‌کردیم اما امروز صادر می‌کنیم، در سال های گذشته در فصل زمستان مشقت زیادی داشتیم اما اکنون با همکاری مردم عزیز گاز مصرفی را مدیریت کرده و حتی صادر می‌کنیم.


روحانی به ریل گذاری این دولت برای دولت آینده اشاره و خاطرنشان کرد: خوشحالم که این دولت، برای دولت بعد هم ریل گذاری انجام داده است، ما در  برنامه‌ها و افتتاح طرح‌ها تنها نمی‌گوییم سال ۹۹ بلکه به ۱۴۰۰، ۱۴۰۴ یا ۱۴۰۶ هم اشاره داریم و برای سال‌های آینده نیز این دولت در زمینه‌های مختلف صنعت، خدمات، دولت الکترونیک، سلامت مردم و شرکت‌های دانش بنیان برنامه‌ریزی کرده است.


روحانی با بیان اینکه مردم عزیز ما می‌دانند که اگر صنعتی بخواهد در کشور فعال شود در سه وجه مهم است، افزود: نخست اینکه باید مواد اولیه را داشته باشیم. اینکه سرمایه‌گذاری کنیم اما مواد اولیه وجود نداشته باشد و بخواهیم از کشور دیگری مواد اولیه وارد کنیم و آن کشور هر بار برای ما مقررات جدیدی وضع کند، ممکن نیست. بنابراین پتروشیمی افتتاح نمی‌شود مگر اینکه مواد و خوراک آن را وزارت نفت در داخل تامین کند.  


وی افزود:دوم تکنولوژی است. ما در تکنولوژی روز به روز پیش می‌رویم و امروز قادر هستیم ۷۰ درصد یک پتروشیمی را خودمان بسازیم و  مطمئن هستم سال‌ دیگر تا ۸۰ درصد یک پتروشیمی را خودمان می‌توانیم بسازیم. بسیاری از کمپرسورهای سنگین  در یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مهم ما تولید می‌شود. تا به چشم خود نبینید متوجه نمی شوید که این جوانان و دانشمندان ما چه کار عظیمی انجام داده‌اند. بخش مهمی از آنچه که مورد نیاز ما است توسط فرزندان این سرزمین انجام می‌شود. در بحث کرونا نیز شرکت‌های دانش‌بنیان ما تلاش می‌کنند و همه تجهیزات مورد نیاز را تولید می‌کنند.


رئیس جمهور یادآور شد: مورد سوم بازار است که اگر نباشد اصلأ به دنبال کار نمی‌رویم. در زمینه پتروشیمی خوشبختانه بازار خوبی هم در داخل و خارج داریم و بنابراین اینکه ما در غرب کشور این تعداد پتروشیمی ایجاد کردیم به این دلیل است که بازار در کنار و در همسایگی ما است.


وی با بیان اینکه دشمن می‌خواست درآمدهای نفتی ما را با تحریم‌ها از میان ببرد، اظهار کرد: به تعبیر رهبری ما اول باید اثر تحریم نفتی را برداریم که در این راستا یکی از کارها این بود که با جایگزینی پتروشیمی و محصولات آن، اثر تحریم را کاهش دادیم. پیش از این پتروشیمی برای ما صرفاً ۱۱ میلیارد دلار ارزش داشت اما امروز این رقم بیش از دو برابر افزایش یافته و تا سال آینده به ۲۵ میلیارد دلار خواهد رسید. وقتی آن را جایگزین می‌کنیم یعنی اثر تحریم را از بین می‌بریم.


روحانی با بیان اینکه تحریم‌ها محصول کار مشترک صهیونیسم و ارتجاع منطقه و آمریکا است، تصریح کرد:‌ باید آنها را بشکنیم و نباید بگذاریم طراحی ظالمانه، غلط و غیر قانونی که علیه ملت ما انجام داده‌اند را ادامه دهند. اگر جایی آتش روشن شده است اول باید اثراتش را کم و اموال خود را از آن دور کنیم و بعد آتش را خاموش کنیم. البته ما نیازمند این نیستیم که کسی در دنیا بخواهد به ما ترحم کند. اگر آمریکا دست از این تحریم‌ها بر دارد در واقع جنایت و کار غیر انسانی خودش را متوقف کرده است.  


وی در پایان با تاکید بر اینکه طرح توافق هسته‌ای به نفع همه جهان است، گفت: بنابراین ما با همه توان به دنبال کم اثر کردن این تحریمها و نابودی آن هستیم و در این راه قوای سه گانه کشور و همه ارکان باید دست به دست هم بدهیم.


روحانی با بیان اینکه رهنمودهای مقام معظم رهبری همواره راهگشا بوده و در  آینده  نیز خواهد بود، گفت: به مردم عزیزمان نوید می‌دهم پایان امسال و در سال آینده روز به روز شاهد شرایط بهتری در زمینه اقتصادی و سلامت و همچنین در شکستن تحریم‌ها خواهیم بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر