کارشناس اقتصادی با ایبِنا مطرح کرد:

داد و ستد با ارزهای محلی؛ راهکار کاهش فشارهای تحریمی

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه مذاکره در زمینه تجارت با سایر کشورها با ارزهای ملی باید پیگیری شود، افزود: پیمان‌های پولی ظرفیتی است که باید از آن استفاده کرد.
کد خبر : ۱۲۰۹۶۱
جمشید عدالتیان

جمشید عدالتیان، کارشناس امور اقتصادی درباره نقش پیمان‌های پولی به عنوان یکی از راهکارهای بی‌اثر کردن تحریم‌های مالی به خبرنگار ایبِنا گفت: برقرای پیمان‌های پولی به نفع کشور است و در این مسئله بحثی وجود ندارد، اما این موضوع با تمام فواید خود جایی به بن‌بست می‌خورد که کشورهای مقابل ایران در مورد پذیرش آن دچار تردید می‌شوند. در واقع برای طرف‌های مقابل حفظ پول منفعت به همراه دارد، بنابراین تلاش می‌کند تا حد امکان زیر بار آن نرود.


وی در ادامه اضافه کرد: ایران با توجه به شرایط حاکم باید در دستیابی به چنین راهکارهایی بیشتر کوشا باشد و در راه رسیدن به این مقصد تمام تلاش خود را به کار بندد و به جای امیدوار شدن به وعده‌ها به میدان عمل آید. اما با تمام اینها بهترین مسیر، رفتن به سمت درست قضیه یعنی پذیرش FATF  است. حتی چنانچه موفق به اخذ پیمان‌های پولی با کشورهای دوست هم بشویم، ممکن است از راه دیگر آن را هم با ممانعت روبرو سازند و در نهایت بازهم ایران برای بازپس‌گیری پول خود دچار مشکل ‌شود. بنابراین به جای دستیابی به راه‌ حل‌های کوتاه مدت یا موقتی باید راه اصلی آن را در پیش گرفت، زیرا در این صورت است که اقتصاد ایران از شرایط موجود خارج خواهد شد.


این کارشناس امور اقتصادی دلیل عدم موفق در خصوص پیمان‌های پولی و بازارهای مشترک با کشورهای هدف را چنین توضیح داد: شرایط کشور، مناسب برای این کار نیست زیرا از قدرت چانه‌زنی پایینی برخوردار است. به همین دلیل برای انجام کارهایی از این دست با مشکل برمی‌خوریم. در حال حاضر باید از تمام شانس‌های خود بهره ببریم و کوتاهی و غفلت هیچ جایگاهی ندارد.   امید بیشتر به تغییر دولت در آمریکا طی چند روز آینده است و چنانچه مذاکره‌ای جدید روی دهد خیلی از مسائل که الان برای ایران به سختی پیش می‌رود، راحت تر خواهد شد. البته یک ایراد به دولت این است که  بسیار علاقمند به دریافت سریع جواب است، در حالی که انجام مذاکرات کار بسیار سختی محسوب می‌شود و دولت بر این امر قطعا آگاهی دارد.


عدالتیان در خصوص آنکه تا چه اندازه ضعف‌ها سبب شده که تاثیر تحریم‌ها بر معیشت مردم بیشتر شود؟ تصریح کرد: موضوع فوق اصلا قابل کتمان نیست. ملت ایران تحت فشار اقتصادی قرار دارند زیرا از یک طرف ارزش کالاها روزانه افزایش می‌یابد و از سوی دیگر  دستمزدها جوابگوی این رشد قیمت‌ها نیست. البته در این میان خبر خوب هم وجود دارد و آن این است که فعلا قیمت ارز در یک ماه گذشته بدون تغییر باقی مانده و به یک ثبات نسبی دست  پیدا کرده، ولی این رقمی نیست که خانواده‌ها را راضی نگه دارد.


وی در ادامه افزود: مشکل عمده مردم در این بخش آن است که  که هیچ پیش‌بینی قابل انجام نیست. زیرا افزایش قیمت‌ها به سادگی در بازار پایین نمی‌آید و مقاومت سختی از خود نشان می‌دهد. البته باید این نکته را هم مدنظر داشت که ریزش قیمت دلار نیز به یکباره خطرناک است زیرا با همین قیمت فعلی صادرات و واردات انجام می‌گیرد، بنابراین در چنین وضعیتی در صورت روی دادن این اتفاق با ضررهای غیرقابل جبرانی روبرو خواهند شد. البته پیشنهاد فعالان اقتصادی این است که برای خرید و فروش دست نگه داشته شود، ولی این هم ممکن نیست.


این کارشناس امور اقتصادی در این رابطه بیان کرد: تنها راه خروج از این بن‌بست همانطور که در بالا هم مورد اشاره قرار دادم، انجام مذاکره است و باید مدنظر داشت که در شرایط فعلی فشار عجیبی بر مردم وارد آمده و چنانچه تغییری بر روند آن روی ندهد، ادامه دار هم خواهد بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر