تقویت معیشت؛ نکته کلیدی که در بودجه ۱۴۰۰ باید محقق شود

دولت همواره تاکید داشته که حمایت معیشتی بخش قابل توجهی از بودجه ۱۴۰۰ را به خود اختصاص داده، با این حال کارآمدی و موثر واقع شدن بودجه در راستای هدفگذاری صورت گرفته، چالشی است که وجود دارد.
کد خبر : ۱۲۱۱۷۲
بازار

به گزارش ایبِنا، اکنون که اقتصاد کشور در شرایط به شدت حساس و شکننده‌ای قرار دارد، مهمترین انتظار از بودجه موثر واقع شدن آن بر زندگی مردم است. بر همین اساس گروهی از کارشناسان معتقدند زمانی بودجه و مقدار آن در زندگی افراد جامعه تاثیرگذار خواهد بود که برای اقشار کم‌درآمد ارقام بالایی در نظر گرفته شود تا وضعیت معیشتی آن‌ها بهبود یابد.  


مهدی تقوی اقتصاددان و استاد بازنشسته دانشگاه در گفت‌و گو با روزنامه ابتکار گفته است: «بودجه تاثیر مستقیمی بر زندگی افراد دارد. هرچه دولت بیشتر هزینه کند، از یک طرف باعث اشتغال بیشتر در جامعه می‌شود و به دنبال آن درآمد مردم افزایش پیدا می‌کند و از طرف دیگر پول بیشتری به گردش مالی در بازار وارد خواهد شد. در نتیجه سطح زندگی مردم و درآمدشان بهتر می‌شود.»


البته دولت در بودجه ۰۰ ۱۴ از تحمیل خسارت‌های ناشی از کرونا و توجه ویژه تا حمایت از اقشار آسیب‌پذیررا مدنظر داشته و در همین خصوص نقدی که به آن وارد می‌دانند، رشد هزینه‌های جاری است.  


دولت در لایحه بودجه سال آینده پرداخت ۴۲.۸ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی و غیرنقدی خانوار و ۳۱ هزار میلیارد تومان برای طرح حمایت معیشتی خانوار پیش‌بینی کرد. در تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۰ که به قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اختصاص دارد، در مجموع ۲۶۷ هزار میلیارد تومان برای این بخش پیش‌بینی شده است. جمع مصارف هدفمندی یارانه‌ها ۱۸۸ هزار میلیارد تومان است که همچون گذشته در ۱۴ محور پرداخت می‌شود. البته دولت در بودجه پیشنهادی خود در کنار پرداخت یارانه به تولید و اشتغال، حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا و حمل و نقل ریلی را هم‌ مورد توجه قرار داده است.


در هشتمین لایحه بودجه پیشنهادی دولت «تدبیر و امید»، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف شد با استفاده از همه بانک‌های اطلاعاتی که در اختیار دارد سه دهک بالای درآمدی را شناسایی و حذف کند. در این تبصره آمده است که منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین نسبت به قیمت قبل از سهمیه‌بندی در سال ۹۸، مشمول عوارض و مالیات بر ارزش افزوده و سهم ۱۴.۵ درصد شرکت ملی نفت ایران است. همچنین در لایحه بودجه سال آینده، دولت سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها را مکلف کرده امکان ثبت‌نام برای افرادی که موفق به ثبت‌نام برای بهره‌مندی از یارانه نشده‌اند را فراهم کند.


دولت به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اجازه داده در صورت محقق نشدن منابع پیش‌بینی شده، معادل کسری منابع، اوراق مالی اسلامی با تضمین خود منتشر کند تا مصارف موضوع یارانه نقدی، کمک حمایت معیشتی خانوارها و برنامه کاهش فقر مطلق دچار وقفه نشود.


رییس‌جمهور خود نیز براین نکته تاکید دارد که  بودجه ۱۴۰۰ با نگاه بر حمایت معیشتی و توسعه سرمایه‌گذاری تنظیم شده، اما نگرانی منتقدان از این بابت براین اصل استوار است که منبع تامین مالی حمایت فوق به درستی دیده نشده، بنابراین نمی‌توان چندان به آن دلخوش کرد.  


ایمان اسلامیان اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با بازار درباره تبعات بودجه سال ۱۴۰۰ بر اقتصاد کشور، گفت: «رشد هزینه‌های بودجه متورم و غیر واقعی است. چنین بودجه‌ای عواقب سختی در انتظار اقتصاد ایران و وضعیت معیشت مردم در سال آینده در عوض حمایت معیشتی برجا خواهد گذارد.»


از سوی دیگر مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده ادوار گذشته مجلس در گفت‌ و گو با ایرنا درباره افزایش هزینه‌های جاری بودجه سال آینده، اظهار داشت که «دولت در تدوین لایحه بودجه سال آینده توجه ویژه‌ای به معیشت مردم داشته و این رشد معادل تورم افزایش یافته است.


در هر صورت این سخنان چه درست باشد و چه غیر آن همه چشم‌ها به سمت چگونگی عملکرد این لایحه و تاثیر آن بر زندگی‌شان دوخته شده است، اما تردیدی وجود ندارد زمانی لایحه یک بودجه تاثیر مثبت و کارآمدی در جامعه دارد که نرخ تورم را مهار کند، اشتغال را افزایش دهد و رونق را راهی بخش تولید سازد و چنانچه اتفاقی غیر از این روی دهد، نه تنها حمایت معیشتی دولت در بودجه راه به جایی نبرده، بلکه باید در انتظار سال سختی به سر برد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر