23 دی 1399 - 11:34
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

لوایح FATFباید تعیین تکلیف شوند/بانک مرکزی به وظیفه‌اش عمل می‌کند

کارشناس امور پول و بانکی با اشاره به اینکه بانک مرکزی به وظیفه کنترل تورم خود به خوبی عمل می‌کند، افزود: عدم تصویب لوایح FATF ، مراودات بانکی را با اختلال مواجه می‌سازد.
کد خبر : ۱۲۱۲۰۲
FATF

کارشناس امور بانکی و پولی می گوید: اینکه قیمت ارز چه رقمی است خیلی مهم نیست بلکه ثبات نرخ ارز است که آثار مفیدی بر اقتصاد به همراه خواهد داشت چرا که واردکننده و صادرکننده تکلیف خود را می دانند، تبدیل ارزهای وارداتی به نرخ ریال در بانک مرکزی مشخص می شود و در واقع بودجه شفاف خواهد شد.


تورج کاکوند در گفت و گو با ایبِنا تصریح کرد: ثبات نرخ ارز حرف تعیین کننده در همه دنیاست؛ بنابراین نوسانات و تعدد نرخ ارز آثار زیانباری برای اقتصاد و تولید ناخالص ملی به همراه خواهد داشت.


وی با تاکید بر قدردانی از تلاش و عملکرد مثبت بانک مرکزی در دو سه سال اخیر، گفت: بانک مرکزی علمدار سیاست های پولی و نرخ تورم است و دیگر مسائل در حاشیه امر قرار دارد. در واقع بانک مرکزی ایران و و همه دنیا حافظ منافع ارزش پولی ملی و تورم هستند که خوشبختانه بانک مرکزی ایران به درستی وظیفه خود را انجام می دهد.


این کارشناس امور بانکی و پولی تاکید کرد: برای ادامه روند کاهشی نرخ ارز و ثبات آن، منابع ارزی کشور باید اندازه هزینه های تولید کفایت کند. علاوه بر این تا زمانی که تکلیف FATF در کشور ما مشخص نشود، حتی اگر منابع ارزی کافی هم داشته باشیم باز هم شاهد عدم ثبات نرخ ارز نوسانات نرخ ارز خواهیم بود.


به گفته کاکوند، اگر FATF  را امضا نکنیم و وارد چرخه مبادلات بین المللی نشویم کدام بانک حاضر می شود با ما کار کند؟ در حالی که این موضوع ربطی هم به تحریم و آمریکا ندارد و فقط برای شفافیت جابجایی پول مطرح شده است.


او افزود: متاسفانه مراودات بانکی ما در سطح بین المللی قطع است و هیچ بانکی آماده همکاری قانونی و رسمی با بانک های ایران نیستند. روابط غیررسمی و غیرقانونی هم دارای هزینه بسیار بالایی است که در نهایت این هزیه ها از تولید ناخالص ملی و جیب مردم کم خواهد شد.


کارشناس امور بانکی و پولی معتقد است: وقتی با لوایح چهارگانه FATF  موافقت نمی شود و این موضوع در داخل کشور مورد پذیرش قرار نمی گیرد، بانک مرکزی و رییس کل بانک مرکزی چه کاری می توانند انجام دهد؟ بنده این تاکیدات را با توجه به سابقه فعالیت ۴۰ ساله در مسائل ارزی عنوان می کنم و معتقد هستم هجمه ای هم اگر به بانک مرکزی وارد می شود باید تخصصی باشد نه اینکه بدون هیچ پایه و اساسی مطرح شود. آیا این افراد زمان جنگ را به خاطر نمی آورند که با چه مشقتی اقتصاد اداره می شد؟ چه بسا در آن زمان با دنیا در ارتباط بودیم و بانک ها با یکدیگر تعامل داشتنند و پول هم به راحتی جابجا می شد، اما باز هم با سختی های بسیار مواجه بودیم.


کاکوند که از مدیران ارشد اسبق بانک مرکزی است، با تاکید براینکه باید با دنیا ارتباط برقرار کرد و واردات و صادرات داشت، تصریح کرد: افرادی که درباره ثبات نرخ ارز و عملکرد نامطلوب بانک مرکزی صحبت می کنند، می دانند این نهاد مالی بزرگ با چه زحمت و سختی سعی در مدیریت و برقراری آرامش بازار ارز دارد؟ باید ارز در کشور وجود داشته باشد تا بتوان کاری کرد و جلوی تلاطمات بازار ارز را گرفت. وقتی ارز برای واردات نداریم مشخص است که نرخ ها هم بالا می رود.


به گفته وی، در حال حاضر بانک مرکزی دارد وظیفه خود را به خوبی انجام می دهد، اما سیاست ها و تصمیمات اشتباه اجازه کافی را نمی دهد. چرا باید افرادی در برخی نهادها بدون تخصص لازم درباره اف ای تی اف یا موارد دیگر اظهار نظر کنند که به ضرر مردم و جامعه است؟ 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر