22 دی 1399 - 09:59
پورابراهیمی در تشریح جلسه کمیسیون اقتصادی؛

قواعدی برای کنترل تعارض منافع شورای پول و اعتبار تصویب شد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: به دنبال بررسی "طرح بانکداری جمهوری اسلامی" قواعدی برای کنترل تعارض منافع اعضای هیات عالی بانک مرکزی یا همان شورای پول و اعتبار فعلی و بهبود استقلال بانک مرکزی تصویب شد.
کد خبر : ۱۲۱۲۱۵
محمدرضا پورابراهیمی

به گزارش ایبِنا به نقل از خبرگزاری خانه ملت، محمدرضا پورابراهیمی در تشریح جلسه دیروز کمیسیون اقتصادی  مجلس از تصویب ماده ۷، ۸، ۹ و ۱۰ و ۱۷ طرح بانکداری جمهوری اسلامی خبر داد و گفت: در ماده ۷ احکام مرتبط با هیات عالی بانک مرکزی مصوب شد منجمله این احکام عبارتند از: نحوه عزل اعضای هیات عالی که منجر به تقویت استقلال بانک مرکزی شده است، احکام تعارض منافع اعضای هیات عالی که ضوابط بسیار خوبی برای کنترل تعارض منافع هیات عالی تعبیه کرده است نیز در ذیل ماده ۷ بررسی و به تصویب رسید.


نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ماده ۸ وظایف و اختیارات هیات عالی به عنوان مهم ترین مرجع تصمیم گیری در بانک مرکزی مصوب شد، افزود: همچنین در ماده ۹ هیات عالی موظف شد یک سری کمیته‌های تطبیق و کمیته‌های حسابرسی که مرتبط با حاکمیت شرکتی و اداره خود بانک مرکزی است را تشکیل دهد.


وی اضافه کرد: در ماده ۱۰ نیز نحوه اداره جلسات هیات عالی مصوب شد اینکه این جلسات با حضور چه افرادی به رسمیت می‌رسد. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: همچنین مطابق ماده ۱۷ این طرح، هیاتی متشکل از نمایندگان سه قوه باعنوان نظارت و حسابرسی که ناظر بر عملکرد بانک مرکزی و هیات عالی هستند تشکیل می‌شود و صورت‌های مالی بانک مرکزی نیز باید توسط آنها حسابرسی و اظهارنظر شود لذا مقرر شد؛ صورت‌های مالی بانک مرکزی به تایید سران سه‌قوه برسد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر